TEST Range Rover Evoque D180 SE

Jako jedni z prvních jsme díky zlínské společnosti ROKO-MOTOR okusili zbrusu nový Range Rover Evoque, a jak si vedl? Nuže, to zjistíte o pár řádků níže!

Hned na úvod bychom velice rádi poděkovali obchodnímu řediteli panu Machalovi, jenž nám jako prvním umožnil si vyzkoušet novou generaci Evoque.

Na první pohled vás nový Evoque okouzlí svým designem, který připomíná zmenšeného Velara, tenhle designový jazyk není neobvyklý a dnes jej najdeme téměř všude. Již u zmíněného Velaru byly velkým lákadlem zasouvací kliky do dveří, které přitahují velkou pozornost i u nového Evoque.

Inspirace Velarem je znatelná i v interiéru – stejný multifunkční volant, 12,3 palcové digitální budíky, plejáda displejů – naklápěcí 10 palcový dotykový displej infotainmentu s přidruženým multifunkčním 10 palcovým dotykovým displejem pod ním (celý koncept se jmenuje InControl Touch Pro Duo a generuje 4G internet s wi-fi, podporuje Android Auto i Apple CarPlay a nabídne až 6 USB konektorů včetně slotu na SD kartu). Co se týká grafiky těchto displejů, tak je zpracovaná naprosto perfektně. Na volantu je také programovatelné tlačítko. Nastavit si také můžete na klíč několik profilů, kde se Vám ukládá veškeré nastavení, ať už to systémové, nebo fyzické – zrcátka a sedačky, což samozřejmě shledáváme také jako velké plus!
Na první pohled (zejména tedy pro člověka, jenž se značkou Land Rover nemá příliš zkušeností) se může zdát, že těch tlačítek a možností je strašná spousta, ale velmi rychle si na to zvyknete. V námi testované verzi D180 SE nebyl přítomen HeadUp displej, který samozřejmě příplatková výbava nabízí a já osobně bych si jej přiobjednal…

Nového designového provedení se dočkala i páka automatické převodovky, která v předchozí verzi byla „kolečkem“, jenže to u sportovně laděného auta nebylo tím pravým ořechovým a tak u Evoque přešli na klasickou páčku.

Co je v Evoque oproti předchozí generaci nového?

− Standard Driveline 2 a Active Driveline 2
− Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV)
− projekce smartphonu
− adaptivní tempomat s asistentem řízení Steering Assist
− ClearSight GroundView
− vnitřní zpětné zrcátko ClearSight

Asistenční systémy řidiče:

Výhled ze zadního okénka nebyl u Evoque nic světoborného, nehledě na to, když jste na zadních sedačkách měli ,,full house“, což se nyní změnilo. Díky kameře s rozlišením 1,7 megapixelu zabudované v ploutvičce na střeše vozu, si vnitřní zpětné zrcátko můžete přepnout do digitálního režimu (clearsight), čímž získáte perfektní rozhled za sebe. Ze začátku to trochu tahá oči, ale také si na to rychle zvyknete, kamera je krásně plynulá s automatickým zatmavením, nastavit si také můžete jas.

Dalším skvělým asistenčním systémem je zobrazení povrchu clearsight, jenž Vám na infotainmentu simuluje pohled skrze kapotu. V praxi to funguje tak, že pomocí předních a bočních kamer dopočítává hodnotu obrazu a tu pak zobrazuje na infotainmentu.
− Vozidlo se musí pohybovat vpřed, aby byl kamerami snímán obraz.
− Snímaný obraz je „vnímán jako v reálném čase“ a je zpožďován podle rychlosti vozidla.

Hnací soustava:

Hlavní novinkou u hnací soustavy je především nový systém Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV) – hybridní systém, který shromažďuje a uchovává energii, která se běžně ztrácí při brzdění vozidla, a inteligentně ji využívá k podpoře funkce motoru a maximalizaci hospodárnosti provozu. Využívá vylepšený systém Stop/Start, který umožňuje vypnutí motoru při zpomalování vozidla.

Tato technologie se skládá ze čtyřech základních součástí: generátor zapalování s integrovaným řemenem (Belt Integrated Starter Generator), 48V lithium-iontová baterie a řídicí jednotka energie v baterii (Battery Energy Control Module), 12-48V měnič DC/DC (DC/DC Converter) a 48V rozvodná skříňka.

Servisní interval filtru skříně MHEV a výměny hnacího řemene BISG je 102 000 km nebo 6 let.

Vylepšeny byly také systémy Standard a Active Driveline 2. Tato inovovaná verze umí kvůli snížení spotřeby zcela odpojit pohon spojovací hřídele.

Pohonné jednotky: 

Vznětové čtyřválce Ingenium 2,0 l Turbodiesel: 150 koní FWD a manuální převodovkou (od června 2019), dále pak pouze s automatickou převodovkou a AWD se 150 a 180 koňmi a
Bi-turbodiesel s výkonem 240 K.

Zážehové čtyřválce Ingenium 2,0 l Turbo o výkonu 200, 249 a 300 koní pouze s automatickou převodovkou v AWD.

Verze:

Jak je u Land Roveru zvykem, v nabídce jsou čtyři úrovně specifikace: základní model, S, SE a HSE, všechny modely jsou navíc k dostání ve výbavě R-Dynamic. Model First Edition je založen na specifikaci SE.

Cena základního modelu startuje na 998 371 Kč, což nezní vůbec špatně.

Pět jízdních režimů: tráva – štěrk – sníh, písek, bláto a vyjeté koleje, eco, Terrain Response 2

Námi testovaná verze D180 SE disponuje přeplňovaným vznětovým čtyřválcem Ingenium o objemu 2,0 l s výkonem 132 kW (180 koňských sil) a točivým momentem 430 Nm. O přenos síly na všechna čtyři kola se stará devítistupňová automatická převodovka s těsně odstupňovanými převodovými stupni, jejichž práci navíc ani nezaznamenáte. Hmotnost Evoque činní 1891 kg, což by se  mohlo zdát příliš, ale věřte, že výkon na tuto hmotnost je dostačující a vůz se nezadýchá ani do kopce. S těmito hodnotami dosáhne druhá generace Evoque maximální rychlosti 205 km/h a z 0 na 100 to zvládne za 9,5 vteřin, což sice není kdoví jak oslňující hodnota, ale u tohohle vozu jsou zrovna tyhle dvě informace poměrně nepodstatné. Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem činní 5,7 l, ovšem já jsem v průměru jel za 10,0 l. Objem zavazadlového prostoru je 591 litrů (po sklopení zadních sedadel v poměru 40:20:40 pak 1383 litrů). V případě, že za svůj vůz občas zapřáhnete přívěs Vás jistě zajímá maximální přípustná hmotnost přívěsu, což je 2 000 kg.

Rozměry: Výška 1 649 mm, délka 4 371 mm, šířka včetně zrcátek 2 100 mm, rozchod kol vpředu 1 626 mm, rozchod kol vzadu 1 631 mm, rozvor 2 681 mm.

Evoque je od začátku prezentován jako městské SUV, ale jelikož je nositelem hrdého offroadového přídomku Land Rover, terén i nadále zůstává jeho druhým domovem. Tomu také nahrává hned několik faktů – světlá výška podvozku je 212 mm, nájezdové úhly 25° vpředu a 30,6° vzadu, brodivost dokonce mezigeneračně vzrostla z 500 na 600 mm.

Sedlejte koně, jde se jezdit!

Usedl jsem do auta, nastartoval a začal nastavovat vše pro maximální pohodlí, tedy el. nastavitelnou sedačku, díky které si najde svou ideální pozici opravdu každý, také volant, jenž je také elektricky stavitelný a samozřejmě zrcátka pro ideální rozhled do všech stran. Rozhlédl jsem se po interiéru, který nasytil mé krasohledy a rovněž jsem nasál tu atmosféru, již ještě umocnila vůně novoty. V cestě mi již nic nestojí, tak jsem uchopil volant, jenž opravdu krásně padne do rukou a na páčce zvolil ,,D“. Pobídl jsem koně pod kapotou a zamířil vstříc městské džungli, abych pomalinku a klidně zahřál oleje a zároveň zjistil, jakou bude nový Evoque poutat pozornost. Reakce na sebe nenechávají dlouho čekat, a brzy pozoruji, jak se kolemjdoucí a lidé z automobilů za mnou otáčejí. Chvíli na to potkávám první generaci Evoque, ve kterém sedí sympatická dáma, která svým kouzelným úsměvem, mávnutím a mírným otočením jasně dává najevo své vřelé sympatie k nové generaci.

,,Paráda“ říkám si, pozornost to poutá, tak jdeme zjistit, jak si povede v ostřejší jízdě. Vyrážím tedy mimo město, řadím ,,eS“ a dávám plný ,,céres“, ovšem jelikož neřídím závodní speciál, tak přizpůsobuji jízdu k charakteru vozu. Jedna zatáčka střídá druhou a v tu chvíli si začínám užívat tu příjemnou tuhost podvozku se sportovním nádechem. Vůz má v zatáčkách tendence se trochu naklánět, ale vzhledem k nájezdové rychlosti, ostrosti zatáčky a hmotnosti vozu to není nic nečekaného. ,,Tohle mě baví!“ Budíky však prozrazují hodnotu 63. nahrkaných kilometrů, což značí, že Evoque před chvílí sjel z výrobní linky, takže není ještě zajetý a navíc jej mám na převozních značkách, nastal tedy čas krotit své vášně a mířím si to rovnou do lesa Řáholce odhalovat jeho další přednosti. Zde mohu vyzkoušet hned několik věcí najednou. Asistenční systém zobrazení povrchu clearsight a kombinaci jízdních režimů. Asistenta ihned hodnotím velmi kladně, neboť v takových podmínkách dosti pomůže. Také jízda v terénu je pro tohle auto druhým domácím prostředím. Na offroadovou dráhu se však tentokrát nechystám a plnohodnotné testování odkládám na příště, neb se tento test nese v duchu první ochutnávky.

Auto mě velmi bavilo svou všestranností a již teď se nemohu dočkat plnohodnotného testu na offroadové dráze. Evoque si mě také získal po designové stránce a také díky jeho přívětivé cenovce bych si jej v garáži uměl představit!

Klady:

  • motor
  • převodovka
  • kvalitní materiály a zpracování
  • vnitřní zpětné zrcátko ClearSight (výhled z vozu)
  • líbivý design

Zápory:

  • malý zavazadlový prostor
  • horší kvalita jízdy na rozbité silnici
Motor
Hodnocení 97%
Podvozek
Hodnocení 90%
Převodovka
Hodnocení 100%
Brzdy
Hodnocení 92%
Praktičnost
Hodnocení 81%
Terénní schopnosti
Hodnocení 89%