TEST BMW F700GS – Konec je teprve začátek

Pokud jste vášnivý motorkář a mimo jiné máte rádi také zvířata, je „GéeSo“ od BMW motorka přesně pro vás. No a já se zde pokusím vysvětlit proč, a co s tím vlastně mají zvířata společného…

Svět cestovních endur nejen na trhu ojetin není až tak plný, jak by se mohlo zdát. Pokud chcete nějaké to pár let staré cestovní enduro do zhruba 170 tisíc korun, moc toho na výběr zrovna nemáte, kor, když se podíváte na nabídku inzertních serverů. Jasně, je tu například Honda Transalp nebo Varadero, Yamaha TDM, Triumph Tiger, Suzuki V-Strom, KTM Adventure, Kawasaki Versys, Moto Guzzi Stelvio nebo Benelli TRK Traveller, ale několik z nich se opravdu špatně shání, navíc tím vesměs výběr končí a vy nemáte dál po čem sáhnout. Ovšem pak je tu ještě BMW se svými modely GS řady F, které by vás měly více než jen zajímat. Kor pokud chcete jedno z těch menších…

BMW Motorrad si drží s modelovou řadou GS prestiž na trhu už relativně dlouho, konkrétně je to neuvěřitelných téměř 39 let! Ano, první model R 80 G/S (Gelände/Strasse – v překladu „terén/ulice“) se představil světu už v roce 1980 a všem výrobcům tehdy vypálil rybník. Jelikož do představení prvního G/S měly motorky vždy jen jeden účel, postavit víceúčelovou motorku byl tudíž opravdu risk a chtělo to od vedení BMW vskutku velké koule. Jenže ona to byla vážně trefa do černého a G/S se stalo neskutečným hitem.

Když teda přišel čas letět v listopadu pracovně do Portugalska, u nás už motorkářská sezóna skončila, teploty atakovaly stupnici maximálně do 5°C, a tak byla volba jasná – půjčit si tam na týden motorku! Na jihu Portugalska teploty přes den nespadly pod 23°C (v noci pod 18°C) a spolu s tím se naskytla otázka. Když už motorku, tak jakou? Portugalsko je krásná země, ale pokud chcete poznávat skutečně její krásy, musíte se vydat i mimo zpevněnou silnici. A tak padla volba na motorku přesně typu cestovní enduro, takže… Proč si hned nevybrat potomka modelu, který vlastně tento trend začal?

Hned v úvodu bych rád zmínil, že jsem chtěl spíše „osmistovku“, která je více zaměřena do terénu. Bohužel ale více terénní verze eFka v repertoáru nebyla, tak mi musela stačit silničněji orientovaná varianta.

Vzhled

Designový jazyk Davida Robba (především předních světel) je pro mnohé fandy tou nejrozporuplnější věcí na celé motorce. Ať už se jedná o řadu F nebo jakoukoliv jinou, BMW sklízí dodnes od spousty fandů motorek posměch. Ale víte co? Mně se to sakra líbí! :) Konečně totiž někdo přinesl do designu svěží vítr a vybočil z tradiční cesty nudného osově souměrného designu.

Design je ale subjektivní vjem a jeho hodnocení nechám na každém z vás. Za mě je to ale jedno z nejhezčích cestovních endur. Na cestovní enduro i nejmenší z rodiny GS působí lehce robustně, avšak vzhled nepostrádá i lehkou dávku agresivity. Zadní LED světlo, jedno přední oko přimhouřené nebo víko nádrže vzadu v podsedlovce, to vše je charakteristika tohoto GS.

Motor

Nejen plochým dvouválcem je fanoušek BMW motorek živ, a tak jsem se rozhodl otestovat tu více uživatelsky přívětivou variantu modelu GS. Tedy řadu F, konkrétně motorizaci F700GS s klasickým dvouválcem. Znáte to… Buď prostě boxer u motorky milujete a nebo ne. Není nic mezi tím. A přesně pro lidi z té druhé skupiny je vhodný konkrétně tento motor. Moc se o tom nepíše, ale „sedmistovka“ má vcelku normální řadový dvouválec. Jo a nemá objem 700 ccm, jak by se podle názvu mohlo zdát, ale 798 ccm.

Výkon tohoto dvouválce o objemu 798 ccm je přiměřených 55 kW (při 7300 otáčkách) a točivý moment 77 Nm (5500 otáček). Papírové parametry nejspíše neoslní žádného vyznavače tabulek nebo nedejbože supersportů. Maximální rychlost okolo 190 km/h také není zrovna hodnota, která by mnohé motorkáře zvedala ze židle. Ale o tom naštěstí GS není.

O čem vlastně GS tedy je? Stručně a jasně. Je to o volnosti. Je to přesně o tom, že pokud jedete po silnici (a že je na ní GS opravdu velmi dobré), můžete z ní kdykoliv vybočit a zažít něco… něco opravdu výjimečného. Něco, co na normální silniční motorce jen tak nezažijete. Jasně, tohle majitelé endur samozřejmě moc dobře ví, takže tyhle řádky píšu naprosto zbytečně…

Co ale zbytečné říct není, je fakt, že ať už jste milovník cestovních endur nebo na typu této motorky sedíte poprvé, GS vám prostě dokonale sedne. Sžití s touto motorkou je téměř okamžité a je jedno, jaké motocyklové ražení preferujete.

Posed

Ač vypadá nejmenší z řady GS na pohled opravdu robustně, realita není až taková, jak se na první dojem může zdát. I když jste menšího vzrůstu, dosáhnete ze sedmistovky úplně v pohodě na zem. A o tom tahle sedmistovka je. Nižší sedlo bude vyhovovat lidem menšího vzrůstu, ale i normálně vysocí jedinci se rozhodně svezou stejně tak pohodlně. Samotný posed na motorce s úchopem řídítek je pak klasické silniční enduro.

Nebýt vyšších řídítek, myslíte si, že sedíte na nějakém klasickém naháči. Pravdou však je, že s o dost pohodlnějším sedlem. :)

Jízda

Při nastartování se jezdci bez zkušenosti s boxerem ale typicky neleknou. Jak jsem již zmínil v úvodu, „sedmistovka“ plocháč nemá, a tak se motorka při startu nezatřese ze strany na stranu. Start proběhne opravdu hladce a volnoběžný zvuk nenadchne, ani neurazí.

I když brnknutí po plynu v nikom neprobudí žádného adrenalinem prorostlého neurvalce, svým hlubokým tlukotem si rozhodně dokáže sjednat úctu. Úctu však ne adolescentní, nýbrž dospěláckého a rozumného typu.

Během prvního rozjezdu GS dokonale ukáže, jak univerzální motorka to je. Všechno jde snadno, lehce, intuitivně a rozjezd tak nebude problém dělat i absolutnímu začátečníkovi. Ale nebojte se, rozhodně to není motorka pro žádné břídily, i když uživatelská přívětivost v klidném režimu je opravdu ukázková. Vím, ono si to sice trochu protiřečí, ale to dřív platilo i o ježdění po silnici a v terénu na jednom stroji.

První kilometry budete mít z „GéeSa“ vážně dobrý pocit. Převodovka jde vskutku hladce a podvozek se zatím zdá velmi pohodlný. Co ostatně také čekat od takového univerzálního cesťáku.

Nebudu vás dlouze nudit klidnou jízdou, i když i to zvládá F700GS nejinak než výtečně. Motor se může ve městě převalovat v relativně nízkých otáčkách a stroj je i mezi auty obratný a zábavný. Jo a zpomalovací prahy? Ty můžete doslova skákat, což je skutečně obrovská zábava.

Na okreskách je tohle nejmenší GS typické cestovní enduro. Jízdní vlastnosti očekávejte podobné naháči, avšak s výše položenými řídítky si neužijete žádné velké vysedávání a do zatáček se spíše nakláníte klasicky celí v jednom posedu i s motorkou. Je pravda, že větší GS řady R s plochým motorem se díky nižšímu těžišti vrhá do zatáček mnohem ochotněji, ovšem ani tento řadový dvouválec rozhodně jízdou po asfaltu žádnou ostudu neudělá. A i když GS není o žádném rychlém brázdění okresek, pokud se s ním naučíte, rozhodně za sebou necháte i klasické silničně ražené motorky.

Motor má fantasticky lineární průběh výkonu a ač má papírově jen 55 kW, jeho dynamika je více než dobrá a hravě dosáhnete ještě relativně pohodlné cestovní rychlosti 160 km/h, která se i v roce 2014 u BMW čte stále z analogových budíků. Digitální je tu pouze jeden displej, který ukazuje stav paliva, teploty, zařazené rychlosti, čas a kilometry. Vše je na přístrojové desce jednoduché a dokonale přehledné. Červené pole otáčkoměru je v nepříliš vysokých 8500 otáčkách, ale na to už jsme u BMW dvouválců zvyklí. Že ale netočí žádné typické motorkářské hodnoty, na kvalitě tohoto motoru naštěstí nic neubírá. Je ale pravdou, že stoupání otáček je pocitově velmi podobné jako třeba u auta. Jen ten pocit z akcelerace je poněkud více emotivní.

I když ale za plyn vezmete s jakoukoliv razancí, stoupání rychlosti proběhne sice dostatečně rychle, ale pořád tak nějak v poklidu a nejedná se o nic zbytečně neurvalého.

To pravé dobrodružství a zábava ale začíná až v momentě, kdy jen tak jedete silnicí a všimnete si nějakého sjezdu na nezpevněnou cestu. Všimnete si prostě cesty do nikam, o které nevíte, kam vede, kdy a kde končí, a co čeká za ní. Jenže i když nezpevněná cesta skončí, tak to pro GS nemusí znamenat nutnost přestat pokračovat v jízdě.

S tímto modelem od mnichovského výrobce zažijete v hojné míře dobrodružství, na které budete na stará kolena opravdu s úsměvem vzpomínat. Ono se totiž velmi snadno může stát, že si tak jedete lesem nelesem, polem nepolem a najednou se před Vámi objeví třeba kůň.

Ano, i to je jedna z variant. S touto motorkou totiž můžete potkat na svých (ne)cestách koně, psy, srny a další zvířata. A co si budeme povídat, mít třeba na facebooku nebo instagramu takovou fotku z náhodného shledání třeba s cizím koněm je prostě cool! No a taky to samozřejmě potěší, pokud prostě jen máte rádi zvířata, že jo… :)

Na nezpevněné silnici je s tímto strojem neskutečná zábava. Chcete jet s úsměvem na tváři ve smyku a zároveň zrychlovat? Není nejmenší problém. Prostě hrábněte po plynu a už si jen hrajte s řídítky a přenosem váhy. Na této motorce je to tak pohádkově snadné, že vás to prostě pohltí a nebudete s tím už chtít přestat. A pokud si netroufáte na nějaké extrémní vylomeniny, můžete začít klidně zlehka a se zapnutým ABS, které se zapíná automaticky se startem motorky. ABS totiž do začátku propůjčí začátečníkovi alespoň pocitovou jistotu.

Ti více zkušení si samozřejmě ABS můžou dobrovolně vypnout tlačítkem u levé rukojeti, ovšem jde to pouze na neutrál a při stojící motorce. Vypnuté ABS pochopitelně signalizuje oranžová kontrolka. Zpětně jej zapnout pak jde kdykoliv při jízdě.

GS je ideálním společníkem takřka do všech podmínek. Podvozek se i ve velmi nerovném terénu nechová nijak nervózně a jinak to není ani na kluzkém povrchu. Jediná výzva, se kterou mělo GS v Portugalsku problém, bylo větší kamení a písek na pláži. Ale určitě jste si všimli faktu, že testované F700GS mělo obuto klasické silniční pneumatiky, které schopnostem této motorky v terénu dost utáhly kohoutek.

Ať jedete ale terénem nebo delší cestu, z této motorky určitě nesesednete rozlámaní. Sedlo je skvostně pohodlné a rovný posed s vyššími řídítky tak nějak dává dokonale smysl pro tento typ užití. Ale to je koneckonců přesně to, čemu Němci říkají „Die Sache hat Hand und Fuß“ – tedy „ta věc má hlavu a patu“.

Co jsem ještě dost zásadního zapomněl zmínit, jsou brzdy. Ty jsou přímo ukázkově dávkovatelné a jejich účinek je bohatě dostačující pro drtivou většinu situací, do kterých se dostanete.

Podvozek skutečně velmi dobře žehlí nerovnosti a ABS funguje opravdu obstojně, což v kombinaci s dobrým odpružením dovolí fakticky hodně a zjednoduší nejednu krizovou situaci. Výhodou jsou navíc bezpochyby z výroby montované vyhřívané rukojeti, které určitě nejednomu majiteli prodlouží sezónu o nějaký ten měsíc.

Spotřeba za celý týden ježdění činila v průměru 4,1 litru na 100 kilometrů jízdy, a to jsem GS spíše nešetřil. Bez problému se však spotřeba dá stáhnout k hodnotě 3,5 l/100 km.

Má vůbec F700GS nějaké mínusy? Inu, žádné jsem opravdu nenašel. Možná jen ten větrný štít, který valil při vyšších rychlostech vzduch přímo na helmu. To ale samozřejmě řeší dodatečné plexi.

S touto motorkou jsem za týden projel celý jih slunného a teplého Portugalska (samozřejmě nejen po pobřeží) a díky „GéeSu“ jsem prožil opravdu nezapomenutelné chvíle a poznal neskutečně mnoho krás této země. Ať už přírodních nebo vytvořených lidskou rukou. Téměř každá cesta byla pro mě velikou výzvou a já děkuji této motorce, že mi pomohla zdolat a prozkoumat krásy této země, které bych autem rozhodně neměl tu možnost poznat.

Klady:

  • Vynikající uživatelská přivětivost
  • Motor
  • Podvozek
  • Pohodlí
  • Univerzální využití

Zápory:

  • Větrný štít
Motor
Hodnocení 87%
Podvozek
Hodnocení 91%
Pohodlí
Hodnocení 90%
Ovladatelnost
Hodnocení 92%
Univerzálnost
Hodnocení 90%