TEST BMW 1 M Coupé – Jednička s hvězdičkou!

Pokud patříte mezi ty pravé motoristické fandy, kteří mají přehled o dění v automobilovém světě, jistě si pamatujete tu zlomovou dobu, kdy začali fanoušci BMW plakat nad novou mnichovskou filozofií plnou kompromisů, komfortu a čím dál menší míry té ryzí sportovnosti.

Že se nová BMW blíží duší spíše spotřebnímu zboží pro široké masy lidí a jejich čistě sportovní charakteristika se vytrácí, to myslím není třeba ani připomínat. Jenže dnešní zákazníci si taková auta prostě žádají, a tak nezbývá nic jiného, než ctít požadavky kupujících a zaměřit se jen na to nejlepší, co dnes BMW nabízí.

Když se totiž ve sportovní divizi ///M začala připravovat nová řada 1, rozdělilo to opět fanoušky BMW na dva tábory. Jedni říkali něco v tom smyslu, že na malou jedničku bude tento nový model moc těžký, že přeplňovaný motor bude kazit celkový dojem z jízdy, ale naopak ti druzí (zapřísáhlí) fandové věřili, že to pro ně bude nová motoristická modla a auto pro čisté potěšení řidičské duše. Přiznám se, že patřím k té druhé skupině a na test 1 M Coupé jsem se skutečně těšil. Tak pojďme zjistit, jestli ta očekávání nebyla přehnaná a jak si BMW vlastně povede v rukou někoho, pro koho je BMW synonymem úsměvu na tváři.

Exteriér

Než ale tak učiníme, pojďme si nejdříve prohlédnout jedničku z pohledu, který se bude naskytovat nadšencům nejčastěji, tedy zvenčí…

Ještě než proběhlo předání, jsme si s kolegy prohlíželi jedničku velmi pečlivě svým zrakem a musím vyzdvihnout pocit, který jsem na pohled z 1 M Coupé měl. Naštvaný bodykit s agresivním předním nárazníkem, svalnaté blatníky, široký postoj, zrcátka z osmiválcové M3, 19” kola s nízkým profilem, ale například i zadní nárazník se čtveřicí výfukových koncovek, to vše dává dostatečně vědět o tom, že toto nebude jen tak nějaké BMW řady 1, které s čistým svědomím koupíte manželce, či jen tak svěříte přítelkyni.

BMW 1 M Coupé má pod kapotou totiž přeplňovaný řadový šestiválec M TwinPower Turbo o objemu 2979 cm3 a maximálnímu výkonu 250 kW (340 koní) při 5 900 ot./min. Točivý moment je tu masivních 450 Nm, ovšem s funkcí overboost, která krátkodobě přidá ještě 50 Nm navíc. To už je na zadní nápravu skrze samosvorný diferenciál solidní porce síly a je jasné, že ten potenciál, který BMW 1 M Coupé má, nebude jen tak čerpán z vnějšího “looku”.

BMW 1 M působí tedy na pohled velmi dynamicky a hravě, ale zároveň dává najevo svůj potenciál a agresivitu. Jedinou chybičku na designu jsem ale přece jen našel. Slepý výdech za blatníky působí nedospěle a více by jedničce určitě slušelo, kdyby skrze něj mohl proudit vzduch. Nuže, ale jak se tak říká: “je lepší hrát, než se jen dívat”, takže otevíráme bezrámové dveře (pro které mám vždy slabost) a sedáme za volant…

Interiér

Po usednutí do interiéru mě první zaujala klasicky příkladná ergonomie á la BMW. Všechny ovladače (nejen) na středovém panelu jsou naprosto přesně tam, kde mají být a kde byste je hledali, ale to samozřejmě není u BMW nic překvapivého, stejně jako kvalita zpracování celé palubní desky nebo panelů dveří. Co mě ovšem mrzí v interiéru nových vozů BMW, je upuštění od klasického uspořádání tlačítek ovládání oken, které mám raději po vzoru starších BMW umístěna u řadící páky. Ale to je pouze taková maličkost…

Sedadla se zdají zatím pohodlná, ale jejich pravou funkčnost prověří až samotná jízda. Z čeho jsem měl ale velmi dobrý pocit, byl eMkový multifunkční volant, který má absurdně tlustý věnec, což mi osobně naprosto a dokonale vyhovovalo. Na volantu najdete navíc pod každým svým palcem čtveřici tlačítek, ovšem pouze jedno z nich nás bude zajímat. Nenápadné tlačítko s kroužkem, ve kterém je ještě nenápadnější písmeno M.

Zasouváme klíč a startujeme tedy dalším tlačítkem “start/stop engine”. Jestli se Vám zdá, že je tu až moc tlačítek, nebojte se. Tím tyto vymoženosti končí a my začínáme konečně tím, co nás zajímá nejvíc…

Jízda

První rozjížďka je překvapivě lehká. Spojka jde snadno a lehce, řízení také a první převodový stupeň zaklapne naprosto přesně do své dráhy. Jenže zrovna řízení a pedál spojky má na svědomí elektronické nastavení. Chvíli jezdíme totiž na základní mód, při kterém je i tak odezva na plyn dost hbitá a auto akceleruje hodně svižně. Podvozek je naladěn tak akorát, i když by se někomu mohl zdát moc tuhý, ale především v zatáčkách stále drží stopu hravě a neudělá ostudu ani svým dospělejším bráškům. Aby také udělal, rozchod zadních i předních kol činí 1541 mm a s dokonalým vyvážením hmotnosti je to kombinace přinejmenším zábavná.

Jenže je to to pravé auto divize M?

Ano, je…! Po zmáčkutí toho nenápadného tlačítka M na volantu se naprosto vše od základu změní. Řízení naprosto ztuhne, podvozek se přitvrdí, reakce na plynový pedál se zostří a vůbec je najednou z poslušné jedničky takové hravé štěně, ze kterého ovšem vyrostl v momentě pořádně kousavý pitbull, který jen čeká, až mu povolíte řetěz, či předhodíte ke svačince nějakého menšího živočicha.

Zařazená jednička a rychleji puštěná spojka má za následek okamžité ztráty adheze zadní nápravy, takže se rozjedete v mírném oblaku kouře a zároveň necháte na asfaltu autogram zadních pneumatik o rozměru 265/35 R19. To samé se ale opakuje i na druhý a třetí převodový stupeň. Točivý moment je opravdu tak velký, že díky samosvornému diferenciálu budete navštěvovat pneuservis a obouvat pneumatiky Michelin Pilot Sport 2 každých pár týdnů.

Motor jde stále do otáček jako splašený a točivý moment můžete využít v celém spektru (od 1 500 až do 4 500 ot./min). Díky jednomu dvojitému turbu se chová motor skoro jako atmosféra a nástup síly je tu opravdu plynulý a razantní. Při potřebě předjíždění z dálniční 130 zatáhne na každý převodový stupeň a je v podstatě jedno, jestli tam máte pětku nebo šestku.

V zatáčkách se chová ale toto auto naprosto fantasticky. Přední kola posílají do pořádně ztuhlého řízení dostatek informací, a tak víte naprosto přesně, kterým směrem jsou natočena a jak moc přidat kontra na vyrovnání té předjíždějící zadní části auta. No a pokud nechcete projet zatáčku smykem (a že samotná 1 M po této disciplíně prahne jako nevěsta po sexu o svatební noci), můžete zkusit i jízdu na grip, která udělá z 1 M jedno z nejrychlejších aut na silnici. O tom svědčí nejen zatáčky, ale i papírové zrychlení z 0 na 100, které proběhne již za 4,9 sekundy. V zatáčkách se ovšem karoserie skoro nenahne a přední pneumatiky mají přilnavosti na rozdávání. To je ten pravý BMW pocit! To je ten starý dobrý M Power!

Pohodlí na méně kvalitní silnici od tohoto podvozku ovšem nečekejte, je naladěn pouze pro zábavu z jízdy. V kombinaci s dokonalým vyvážením, silným motorem, který táhne jako 340 koní naplno běžících Velkou Pardubickou, je toto pravé auto pro řidiče, kteří se chtějí za volantem nejen bavit, ale také ďábelsky smát a užívat si skoro sexuálního vzrušení. Tedy až na sedačky, které postrádají výraznější boční vedení. To ovšem řeší sedačky z programu BMW Performance, které by se dle mého názoru měly do interiéru 1 M montovat už v továrně. S hmotností 1495 kg je jednička dokonce lehčí, než M3 E46, takže jsou zatáčky opravdu hbité a posádka na předních sedadlech se občas setrvačností v sedačce mírně poposune.

Co je ale na 1 M bravurní, jsou brzdy. Vsadím se, že mají větší účinek, než kterákoliv tvrdá droga na světě. Jejich nástup se dá perfektně dávkovat, a když na brzdu pořádně šlápnete, pokřiví Vám obličej tak, že v momentě decelerace budete vypadat jako bulldog visící hlavou dolů. ///Masivní brzdové třmeny se zde zakusují do kotoučů 360/350 mm (vpředu/vzadu), a tak se není ani čemu divit. Unavit je navíc nemáte prostě šanci. Pokud toto chcete udělat, zajeďte si na Masarykův okruh do Brna a prověřte, kolik kol vydrží bez ztráty účinku. Je to až k neuvěření, a i když jsme se snažili, brzdy stále na silnici fungovaly “na jedničku”.

Vychválit musíme ale také řazení, které má skvěle poskládané dráhy a přesnost řadící páky je naprosto obdivuhodná. Skoro se mi až chce při pohledu na konkurenty BMW zvolat: “Takto se to dělá, břídilové”. Řadit a vůbec řídit tuto hravou mršku byla pro mě jedna z nejzábavnějších zkušeností, kterou jsem kdy v autě s motorem vpředu absolvoval. Vše funguje tak, jak má a máte skutečný pocit, že auto nejen řídite, ale že jej dokonce i cítíte po celém svém těle. Pedály jsou navíc rozmístěny ideálně od sebe, a tak jsou meziplyny hračkou.

Takže si to shrneme, 1 M Coupé je tím pravým sportovním vozem, který naplní veškerá očekávání stejně smýšlejícího řidiče a jemuž musíme přiřadit i sympatie vzhledem k poměru cena/výkon. Troufám si říct, že za tyto peníze nenajdete nic, co by se mohlo s 1 M rovnat. Pokud nesáhnete po výběru z druhé ruky, takto fungující auto na automobilovém trhu prostě za cenu do 1,5 milionu nekoupíte.

Závěrem lze říct snad jen to, že pokud toto auto chcete, je bohužel už beznadějně vyprodáno. Bylo vyrobeno více, než 6 000 kusů (z původně plánovaných 2 700) a i ty jsou už skoro všechny v rukou svých majitelů. Nezbývá tedy, než jen čekat, až jej bude nějaký soukromník po čase prodávat. A já musím jen říct, že jednou toto auto prostě musím mít. Bravo BMW a děkujeme!

Klady:

  • vynikající jízdní vlastnosti
  • přesné řízení a řazení
  • skvělá ovladatelnost
  • brzdy
  • výkon a projev motoru
  • agresivní design

Zápory:

  • boční vedení sedadel
  • prostor na zadních sedačkách
  • horší kvalita jízdy na rozbité silnici

Za zapůjčení vozidla děkujeme společnosti Renocar. Společnost Renocar patří k předním autorizovaným prodejcům značek a poskytovatelům servisu BMW, Mini, Opel a Chevrolet. Renocar vznikl již 22. září 1990 jako jedna z prvních soukromých firem v tehdejším Československu. Kořeny firmy se však dají vystopovat až do šedesátých let. Renocar stal v roce 1991 prvním oficiálním dealerem a značkovým servisem BMW u nás.

Motor
Hoodnocení 96%
Podvozek
Hoodnocení 90%
Brzdy
Hoodnocení 89%
Praktičnost
Hoodnocení 65%
Zábava
Hoodnocení 99%