Peugeot 2008 GT Line 1.5 BlueHDi EAT6: Malý s velkými ambicemi

Model 2008 je sice v Peugeotí flotile nejstarší (2013, FL 2016), ale také nejprodávanější, a to nejen ze všech modelů automobilky, ale také z celkové kategorie kompaktních SUV. Před pár týdny však spatřil světlo světa jeho nástupce. O tom, jaká současná 2008 vlastně je, jsme se rozhodli přesvědčit na vlastní kůži.

Námi testovaný model se s cenovou hranicí pohybuje kolem 592 000 Kč, což sice není málo, ale když slevíte na příplatkové výbavě, tak se s tímto motorem a převodovkou vlezete do 500 000. Což je hranice, od které startují její bratři (3008 a 5008) v základu.

Za poslední dekádu ušla francouzská automobilka opravdu velký kus cesty, a to jak z designového, tak i toho technického. Pojďme jej omrknout.

Design a interiér

2008 působí robustně, však sympaticky, na první pohled Vás nejspíše zaujme výrazná přední maska s červeným nápisem Peugeot, se zajímavě tvarovanými světly. Pod přední maskou si také můžete všimnout chromované ližiny, která spolu s oplastovanými blatníky, prahy a zadní ližinou jen podtrhuje nádech „offroadového“ ztvárnění. Vytříbený styl tohoto vozu pak završují zadní světla ve tvaru lvího drápance.

Nakoukněme do interiéru. V námi testované verzi GT Line se nachází sedadla s koženkovými bočnicemi a středovým látkovým čalouněním . Na rozdíl od nižších výbav (základní Active, či Allure) se zde nachází odlišná sedadla označena jako sportovní. S tímto tvrzením bych byl opatrnější, neboť svou funkci plní jen omezeně. Bez ostychu však můžeme říct, že jsou pohodlná, což je zejména u tohohle typu vozu a v případě delších cest přínosem. Na bočních stranách se pak za příplatek 6.000 Kč nachází ovládání vyhřívání s měnitelnou intenzitou ve třech úrovních. Díky jeho, abych tak řekl nešťastné pozici však řidič musí myslet na to, zda spolujezdec nezapomněl vyhřívání při opuštění vozu vypnout.  Ovládání sedaček je mechanické, což mně osobně vyhovuje o něco více, než elektrické.

Koncepce kabiny jde ruku v ruce po vzoru 208, tedy teprve jako druhý model s koncepcí kabiny I-Cockpit, což v praxi znamená stejný sportovně laděný tříramenný volant s multifunkcí, jenž do ruky sedne, jako prdel na hrnec, jeho odezva při řízení je navíc okamžitá a velmi citlivá. Přístrojový štít je umístěn výše, než jsme u běžných vozů zvyklí, což zase vzbuzuje rozporuplné ohlasy, mně to však při mé výšce 189 cm vyhovovalo, neboť mým krasohledům nezavazel věnec volantu, jako je tomu u jiných automobilů. Pochvalu musíme vyseknout možnosti měnit intenzitu svítivosti budíků dle potřeby.

Dotykový 7″ displej infotainmentu je bohužel nepochopitelně natočený směrem od řidiče a chybí mu tlačítka urychlující přístup do jednotlivých menu. Co se reakcí týče, ty jsou tak „rychlé“, že, když řeknete „kombajn, tak je po žních“. Při jízdě se alespoň důležité jízdní informace zobrazují na malém displeji mezi analogovými ukazateli, takže při řízení nemusíte příliš odvádět pozornost. Co si však přes dotykový displej infotainmentu nezměníte, je ovládání teploty uvnitř vozu. Ventilace a klimatizační zařízení má své ovládání zvlášť. Klimatizaci má ve výbavě standardně každá 2008. Od prostřední výbavy Allure je navíc samočinná dvouzónová. Bohužel chybí funkce sjednocující obě zóny pod jednu.

Jinak se vůz ukázal v dobrém světle, žádný přílišný výskyt tvrdých a levných plastů, které jsou převážně nahrazeny – koženkovými doplňky s prošíváním, jako je tomu zejména u netradiční ruční brzdy. Za příplatek 15 000 Kč se zde nachází panoramatické střešní okno s elektronicky ovládanou clonou, jejíž tlačítko však musíte držet, aby se hýbala, což mě chvílemi trošku peklilo. Střešní okno se bohužel otevřít nedá, je tedy na zvážení, zda takový peníz investovat.

Ačkoliv vůz působí mohutným dojmem, ve skutečnosti zase tolik prostorný není. Na zadních sedačkách by se při mém nastavení řidičovy pohodlné pozice čahounům pohodlně nesedělo. Také držák na nápoje u řadící páky není zrovna dvakrát vhodně umístěn, půl litrová plechovka s energetickým drinkem se tam nejen nevleze na výšku, ale také by Vám tam mohla trochu vadit.

Délka vozu činí 4 159 mm, šířka 2 004 mm, výška 1 556 mm. Co se týče objemů zavazadlového prostoru, základ je 350 l  a při sklopených sedadlech 1 194 l.

Motor a jízdní vlastnosti

Námi testovaný Peugeot 2008 disponuje čtyřválcovým dieselovým agregátem BlueHDi o objemu 1,5 litrů, jehož výkon činní 88 kW (120 koní) při 2750 ot./min a točivým momentem 300 Nm v 1750 ot./min. Motor působí dynamicky, je tichý jako myška a také relativně úsporný. Z dlouhodobého hlediska jsme se se spotřebou pohybovali do 6,0 l/100 km. Peugeot 2008 spadá do emisní normy Euro 6.2. Ke snížení emisí oxidů dusíku je zde použit filtr pevných částic s oxidačně redukčním katalyzátorem, technologie SCR, tedy vstřikování kapaliny AdBlue do výfukového potrubí.

O přenos výkonu se stará samočinná šestistupňová automatická převodovka EAT6 (Efficient Automatic Transmission 6) s měničem momentu značky Aisin. Převodovka řadí velmi plynule, bez nějakého škubání, s motorem souzní velmi harmonicky, někdy jen zbytečně točí do vyšších otáček a při akcelerování z nejnižších otáček zase mírně váhá, čímž vzniká mírná prodleva, než zabere. Pokud by jste chtěli manuál, máte smůlu, ten je k dispozici pouze u verze s nižším výkonem.

2008 také bohužel nenabízí možnost pohánění obou náprav, nýbrž výhradně předokolku, ačkoliv u tohoto auta to neshledávám jako stěžejní a drtivá většina zákazníků stejně raději sáhne po 2wd. U řadící páky se však nachází otočný volič jízdních režimů nazvaný Advanced Grip Control, jehož funkcí lze měnit nastavení podvozku, například pro sníh, písek či off-road. Posledním z režimů na voliči, je mód, v němž lze vypnout stabilizační systém ESP, ale pozor, jen do 50 km/h, čtyřkolku Vám to však v žádném případě nenahradí. Podvozek je příjemně agilní, jen trošičku tvrdší, více, než by byla u tohoto vozu potřeba, zejména na rozbité cestě Vám to protřepe pajšl, ale jinak pracuje znamenitě, jeho skvělý dojem kazily jen zimní pneumatiky. Pozitivní hodnotou je určitě hmotnost vozu – 1 200 kg.

Závěr

Peugeot 2008 je vhodným kandidátem jak do města, tak i na cesty na chalupu. Díky vyššímu posedu jej ocení starší osoby, nebo také ženy, které se uvnitř budou cítit o něco bezpečněji. S rozhraním se sžijete poměrně rychle, takže orientaci ve všech těch tlačítkách budete zvládat automaticky levou zadní, a to už po prvním týdnu ježdění (pokud tedy už nějaký ten vůz od Peugeotu nevlastníte, tam se pro Vás nic nemění).

Vyzdvihnout určitě musím také skvělou odezvu brzd a citlivé řízení.

Klady

Pohodlná sedadla
Skvělé jízdní vlastnosti
Přesné řízení
Brzdy
Projev motoru a jeho úspornost

Zápory

Vyšší pořizovací cena
Nevhodné umístěný spínač vyhřívání sedadel
Malý prostor na zadních sedačkách

Motor
Hodnocení 85%
Převodovka
Hodnocení 86%
Podvozek
Hodnocení 84%
Zpracování
Hodnocení 82%
Praktičnost
Hodnocení 94%