TEST Peugeot 5008 GT-Line: Prostorné rodinné přibližovadlo!

SUV, či rodinné MPV, to je, oč tu běží! Až na pár detailů bychom jasně řekli MPV, jenž automobilka se dušuje, že jde o SUV. V dnešní době SUV boomu se už ničemu nedivíme, automobilky si totiž segmenty vykládají zcela po svém. Jenže oproti konkurentům, jimiž jsou například Škoda Kodiaq, Seat Tarraco či Nissan X-Trail zde 4×4 nečekejte ani za příplatek…

Design a interiér

5008 se z hlediska designu od minulé generace markantně změnila, jenže s novým designovým jazykem, který Peugeot v poslední době zvolil, se nám (alespoň tedy v kategorii SUV) od sebe jednotlivé modely příliš neliší. Vezmeme-li ku příkladu srovnání vozů 3008 a 5008 moc rozdílů nenalezneme. Jistě 5008 je samozřejmě větší, to je bez debaty, vždyť taky měří 4641 mm na délku, 1844 mm na šířku a 1646 mm na délku, ale na první pohled si asi všimneme, že od téměř totožných rysů nás dělí převážně krabicovitější tvar karoserie největšího modelu francouzské značky se lvem ve znaku. Přední část vozu na mě působí trochu překombinovaně – bije se zde totiž několik druhů použitého materiálu, od levných plastů v kombinaci s chromovými prvky až po hliníkovou ochrannou ližinou a pak ty moderní led světlomety (s laserovými dálkami), zajímavě řešeny jsou však ostřikovače, jejichž umístění se nachází ve stíracích lištách. Boční část vozu disponuje také velkou dávkou plastů, které symbolizují charakter SUV, na obranu však musím říci, že jako ochrana od odlétajících kamínků v šotolinových podmínkách fungují dobře. Na zádi vozu Vás však prakticky upoutají asi jen ty typické led světlomety s tygřím drápem. Na off-road se zde také myslelo, a to v podobě mohutného zadního nárazníku s chromovanou lištou. Celkový dojem ze zadní části ovšem trošičku kazí falešné koncovky výfuku… tím bych ale nechtěl říci, že by byla 5008 ošklivá, z toho celkového hlediska se mi vlastně líbí. A jak to u Peugeotů v poslední době bývá – buď jej milujete, nebo nenávidíte.

Vyzdvihnout však musím interiér, který mě zaujal svou nápaditostí. Výskyt laciných a tvrdých plastů je zde minimální, co víc, interiér oplývá měkkou prošívanou kůží v kombinaci s látkou , zajímavě tvarovanou palubní deskou, a to se mi opravdu líbí. Účast paketu GT-Line je zde však vyjádřena víceméně jen typickým maličkým (sportovním) volantem, jež by u tohoto typu vozidla mohl malinko vadit. Pravdou také je, že se mě na něj ptala spousta mých známých, já osobně jej mám rád a věřím, že i noví majitelé mu přijdou brzy na chuť. Co mi však vadilo, byla velikost řadících pádel, která mi přišla poněkud malá, naštěstí však nezměrné nutkání po neustálém manuálním řazení jsem neměl. Těšit svou nezvyklostí Vás ale nejspíše bude výhled skrze volant na virtuální budíky. Digitální přístrojový panel nabízí řadu možností zobrazení a přizpůsobení, umí například měnit design “budíků”, nebo je upozadit na úkor mapy a pokynů navigace.

Sedačky jsou pohodlné, disponují bočním vedením, možností výhřevu a masáže, kterých je na výběr hned z několika druhů. Masáž zde už není jen o nafukování částí sedadel, jako tomu bylo dříve, ale obsahuje opravdové masážní hlavice. V případě, že je Vaše 5008 vybavena systémem Amplify (za příplatek 12 tisíc korun, pro verzi GT standardně), máte možnost měnit třeba vůně v interiéru (na výběr máte hned ze tří variant), či možnost upravovat vnitřní osvětlení. V interiéru se nachází poměrně dost odkládacího prostoru, které jsou navíc ve tmě osvětlené, což považuji za velké plus, dále také chválím velkou chlazenou přihrádku pod loketní opěrkou, do které se Vám bez problému vejde i dvoulitrová láhev s vodou. Dost však bylo chvály, patrně nedomyšlené je zde „klavírové“ ovládání pod 8″ infotainmentem, které je jen doplňkové pro onen multimediální displej, když totiž na klávesách pod multimediálním rozhraní zvolíte třeba klimatizaci, její následné nastavení již musíte ovládat na dotykovém displeji. Co mě však vytáčelo asi nejvíce, je vypínaní veleotravného start-stop systému, jež se nachází virtuálně v infotainmentu a bohužel nejde vypnout na dobro, musíte tedy po každém usednutí za volant jít do nastavení a stále dokola jej vypínat.  Rychlost multimediálního displeje ihned po nastartování je bohužel tragická a často se nechá přemlouvat.

Jednou z dalších kladných vlastností tohoto vozu je jeho prostor, a to dokonce i vzadu. Se zadními sedačkami můžete jednotlivě hýbat, měnit jejich sklon, či je zcela vyjmout a navýšit tak zavazadlový prostor. Na zadních sedačkách budou mít spoustu místa i dvoumetroví jedinci, a to jak na nohy, tak i na hlavu, jde to však na vrub jejich délce, jsou totiž patrně zkrácená, což by se pasažérům na delší trasách z dlouhodobého hlediska mohlo promítnout i v komfortu. Všimnout si také můžete sklápěcích stolečků (které jsou však poměrně zbytečné, neboť na nich nenajdeme ani vykrojení pro lahev s vodou) či clonítek ve dveřích. Co se týče šestých a sedmých sedadel, ta se nacházejí v kufru, čili v případě převozu všech sedmi pasažérů se Vám samozřejmě krátí i zavazadlový prostor. Sedadla jsou schovaná v podlaze zavazadlového prostoru, jejich vyndání a následné schování je velice jednoduché a rychlé. Šikovně řešené jsou i bezpečnostní pásy u poslední řady sedadel, která v případě, že jsou schovaná, tak po zavazadelníku nikterak nelétají, neb jsou připnutá magnetkem. Poslední dvě místa jsou však spíše pro lidi do cca 180 cm vzrůstu, či děti.

Základní objem zavazadlového prostoru činní 702 litrů, ovšem po vyjmutí zadních sedadel se můžete dostat i na hodnotu 1940 litrů. Páté dveře se ovládají elektronicky s možností zavírání nohou, tedy stačí projet nohu pod čidlem, odstoupit a kufr se zavře a uzamkne celý vůz, což se hodí zejména v případě, že máte plné ruce nákupních tašek.

Motor a jízdní vlastnosti

Testovaná verze disponuje nejvýkonnějším zážehovým čtyřválcem o objemu 1.6 litrů, což generuje 133 kW (180 koní) při 5500 ot/min  a kroutící moment 250 Nm, jenž vrcholí při 1650 ot/min. Díky jeho nízké hmotnosti (1505 kg pohotovostní hmotnost) není ani zanedbatelné zrychlení. Z 0 na 100 km/h akceleruje za 8,3 vteřiny a maximální rychlost je výrobcem udávána na  218 km/h. Výkon mi přišel dostačující, a to i v případě, že jedete plně naložení. Jistě, na jízdě se to patrně promítne, ale na tak malý motor ve velkém autě to není vůbec zlé. Agregát je příjemně kultivovaný a tichý. O přenos síly se stará nový 8° automat (EAT8), který si s pohonnou jednotkou mnohem více rozumí, řadí plynule a pokud ji nebudete hnát do kouta, tak s ní budete na automatický režim spokojení. U manuálního režimu by mohl být ještě o chloupek lepší, na sportovní režim trošičku kope. Průměrnou spotřebou jsme se pohybovali na sedmi litrech, avšak na dálnici to bylo ještě o litr nižší. S plnou nádrží, jejíž objem činní 56 litrů byste teoreticky měli najet kolem 800 km.

Podvozek se pyšní vyrovnaností a stabilitou, díky sportovněji laděným tlumičům paketu GT-Line je o něco tužší, takže si v zatáčkách, do nichž se vrhá sebevědomě, mrštně a velice ochotně, mnohem více dovolíte. Tomu jde ruku v ruce i strmé řízení, na které vůz ihned reaguje. Jeden by řekl, že skrze jeho proporce se bude v zatáčkách naklánět jako rybářská bárka, omyl, nic takového se nekoná. Na kvalitní silnici si jízdu budete i užívat, jenže tuhle idylku Vám zkazí klasicky české hrbolaté silnice, kde se o slovo přihlásí sportovnější tlumiče a ukáží svou tvrdost v tom pravém světle, a co hůř zadní jednoduchá náprava s vlečenými rameny se v tomto případě chová značně nejistě.

Závěr

První dojem není nejhorší, Peugeot 5008 se Vám buď líbí, nebo ne, názor si samozřejmě udělejte sami. Co se však týká toho ostatního, tak máme rozporuplné pocity. 5008 zaujme svou originalitou a nevšedností, je prostorná a relativně komfortní. Relativně proto, že toho plnohodnotného komfortu se Vám dostane jen v první řadě sedadel. Benzinová pohonná jednotka se zdá býti trefou do černého, byť to jde na vrub o něco vyšší spotřebě. Kontroverze ve mně však vzbuzuje samotný paket GT-Line, nejen, že je dražší, ale díky sportovněji laděným tlumičům paketu GT-Line je také tužší. Jenže u rodinného vozu, kde kladete důraz na komfortní jízdu to není úplně kompatibilní. A to je třeba ještě zmínit, že jej musíme brát jako SUV, jenže v terénu s předním náhonem velkou parádu neuděláte, takže je to ideální leda na ježdění po šotolinových, či polních cestách na chalupu.

A na kolik že tohle všechno vyjde? Ceník 5008 startuje na 573 000 korun, samozřejmě v základních výbavách a motorizací. Verze GT Line je na samotném vrcholu, jenž s benzinovou pohonnou jednotkou vychází na 763 000 korun.

Klady
– dynamický
– prostorný
– originální design palubní desky
– kvalitní interiér

Zápory
– pohon všech kol ani za příplatek
– pomalý infotainment

 

 

Motor
Hodnocení 87%
Převodovka
Hodnocení 80%
Podvozek
Hodnocení 85%
Zpracování
Hodnocení 90%
Praktičnost
Hodnocení 90%