Zemřel zachránce Chrysleru a stvořitel Mustangu – Lee Iacocca!

Stvořitel levného sportovního automobilu Ford Mustang, zachránce Chrysleru, vizionář – legenda jménem Lido Anthony „Lee“ Iacocca zemřel ve věku 94 let. Osudnou se mu stala Parkinsonova choroba!

Po dvaatřicetileté kariéře u Ford Motor Company, včetně osmi let na pozici prezidenta společnosti, Lee Iacocca má na svědomí jeden z největších obchodních úspěchů v Chrysler Corporation. Jeho úspěch, spojený s vystoupeními v televizních reklamách a jeho nejprodávanější knihou, z něj učinil jednoho z nejznámějších a nejobdivovanějších podnikatelů v zemi.

Lido Anthony „Lee“ Iacocca se narodil 15. října 1924, v Allentown, Pennsylvanii do rodiny italských přistěhovalců, kteří jej od raného dětství učili jak hospodařit s penězi a skvělé vize, což se mu v jeho zářné kariéře náramně hodilo. Po vypuknutí druhé světové války se přihlásil k armádnímu letectvu, kde na něj bohužel čekalo hořké zklamání. Kvůli revmatické horečce, kterou měl jako dítě, ho odmítli přijmout, a tak se rozhodl pro studium obecné techniky, po jeho absolvování vyhrál Wallaceův memoriál přátelství. Pro Ford pracoval již během studia obecné techniky, tudíž jeho další cesta byla jasná. Ve Fordu mu však řekli, že na něj klidně počkají, ať jde klidně na postgraduální studium.

Kariéra u Fordu

Iacocca nastoupil do Fordu v roce 1946 jako inženýrský praktikant a brzy se dostal do rychlého tempa prodeje. Díky jeho geniální myšlence začít prodávat auta lidem na splátky prodeje u Fordu vzrostly. V roce 1956 zaznamenal první úspěch se svým plánem „56 za 56“. Zákazník, který si koupil Ford 1956 zaplatil 20 % ceny v hotovosti a pak 3 roky platil 56 dolarů měsíčně. Tento plán se stal i součástí národní marketingové strategie společnosti. Odhaduje se, že plán měl za následek zvýšení prodeje o 75 tisíc aut. Tento plán vedl k povýšení na okresního manažera pro Washington D.C. Krátce na to se stal marketingovým manažerem nákladních aut a v březnu 1960 i vedoucím pro marketing osobních aut, 10. listopadu pak povýšil na viceprezidenta a generálního ředitele nejvýznamnější jednotky společnosti, divize Ford a o čtyři roky později uvedl na trh legendární Ford Mustang, který díky brilantnímu designu a marketingu představil novou vlnu sportovních vozů, stanovil první roční rekord prodeje pro jakýkoli model. „Ford Mustang byl přesně tím autem, které lidé chtěli,“ prohlásil Iacocca.


Konec u Fordu, začátek u Chrysleru

Osud mu však udělil další tvrdou lekci. V roce 1978 jej kvůli osobním sporům sám Henry Ford II vyhodil ze společnosti. Iacocca z toho byl sice rozhořčen, avšak ne na dlouho. Pět měsíců po jeho propuštění dostal nabídku od Chrysleru, kterou Iacocca přijal, a tak se stalo, že byl jmenován prezidentem Chrysleru (stal se předsedou v roce 1979) a začal s restrukturalizací firmy. Společnost byla ve velké krizi, klesaly prodeje automobilů, auta byla poruchová a spokojenost zákazníků výrazně klesala. Jenže to by nebyl Lee Iacocca, aby něco nevymyslel! Za cenu osobního ponižování požádal Kongres o půjčku ve výši 1,5 miliardy dolarů, za kterou se tehdy zaručila sama vláda. Lee Iacocca tím zachránil pracovní místa pro 600 tisíc zaměstnanců. K vyřešení problémů firmy pomohl prodej prodělečných položek, zvýšení podílu nového kapitálu, snížení fixních nákladů na 600 milionů dolarů ročně, snížení platů sedmnácti set vrcholových pracovníků včetně sebe (snížil si plat ze 360 000$ ročně na 1$), pozastavení výplat všech prémií, snížení plánu nákupu akcií pro zaměstnance, zrušení dividend běžných akcií, získání nových a důležitých závazků od dodavatelů, bankéřů, dělníků, místních a státních úřadů.

„Nebylo to o tom něco zachraňovat, ale spíš začít znovu.“ později prohlásil Iacocca.

K tomu, aby se Chrysler stal prosperující společností, musel zachovat kompletní výrobní program osobních automobilů a dodávek. Pokud by vyráběl pouze malé automobily, zkrachoval by. Jelikož byl tehdy zisk na malém automobilu 700$, což by Chrysler v odvětví neudrželo kvůli tomu, že Japonci měli nízké pracovní náklady a výhodné zdanění. Iacocca zde uplatnil svůj návrh platformy K (vyznačuje se příčným motorem, pohonem předních kol, nezávislou přední a polo nezávislou konfigurací zadního odpružení, což je výrazný odklon od předchozího spoléhání se společnosti na tuhé nápravy, konfigurace zadního pohonu), která byla za jeho fungování ve Fordu zamítnuta. Auta postavená na této platformě byla velice úspěšná. První model se na trhu objevil v říjnu 1980 a jmenoval se Dodge Aries, dalším modelem pak byl Plymouth Reliant uvedený v roce 1981. Dále se podílel na vývoji kabrioletu Chrysler LeBaron, kterým Chrysler začal oblibu kabrioletů v počátcích 80. let, a také na vývoji minivanu z roku 1983. V polovině toho roku zaplatil Chrysler celý svůj dluh, o sedm let dříve, než bylo původně dojednáno.

Později byl u Chryslera zodpovědný za akvizici firmy AMC v roce 1987, díky které získal Chrysler velmi ziskovou divizi Jeep. Posledním vozem, za kterým stál, byl Jeep Grand Cherokee.

Lidový hrdina

V roce 2005 se stal jednou z reklamních tváři Chrysleru. Jeho honorář a dolar za každý prodaný vůz v době od 1. června do 31. prosince byl pak darován na výzkum cukrovky, na tuto nemoc zemřela jeho žena Mary McCleary.

Prezident Ronald Reagan jej v květnu 1982 osobně požádal, zda by se mohl stát ředitelem fondu, který měl získat peníze potřebné k opravě Sochy svobody. Lee Iacocca nabídku samozřejmě přijal.

O dva roky později – 1984 odmítl svoje obdivovatele, když mu nabízeli plnou politickou i finanční podporu v kandidatuře na prezidenta.

Odpočívejte v pokoji mistře!