TEST Jaguar I-Pace EV400 – Tichý jako kočka!

Elektrická mobilita je bezpochyby v dnešní době jedno z nejkontroverznějších automobilových témat posledních pár let. Ovšem ať už vám přijde rozšiřující se počet elektrických aut frustrující nebo jste jejím příznivcem, s jedním se musíte smířit. Elektrická auta tu prostě už budou vždy a jejich vývoj jistě jen tak nepoleví…

Než se ale začneme věnovat jednomu z těch luxusnějších zástupců tohoto paliva nespalujícího segmentu, nejprve si pojďme připomenout, že objektivně vzato není elektromobil něco, co byste měli nenávidět. Není to dokonce ani žádná novinka a boom dnešní doby. Vždyť elektrická auta tu byla ještě mnohem (a to opravdu MNOHEM) dříve, než ta se spalovacím motorem.

Kdybychom si chtěli elektrickou mobilitu krátce zrekapitulovat, museli bychom jít ještě o 50 let hlouběji do historie, než je oficiálně datován vznik prvního tříkolového automobilu Karla Benze.

Elektromobily nemají jen mnohá prvenství z hlediska vývoje akumulátorů nebo velmi dobrého dojezdu. Pro mnohé vyznavače rychlosti by mohly mít elektromobily lehké plus také v rychlostních rekordech. První pozemní vozidlo na světě, které překonalo rychlost 100 km/h, bylo totiž elektrické. A podotýkám, že byl teprve rok 1899, o čemž se mohlo spalovacím vozidlům pouze zdát. Ve 20. letech minulého století dokonce prodeje elektromobilů byly tak skvělé, že více než každé druhé prodané auto bylo elektrické. Tipec elektromobilům zatnul až geniální businessman Henry Ford, který se svým levným modelem T spustil revoluci a zabil veškeré ambice na úspěch elektrických aut. Jenže doba se změnila a elektromobily nyní zažívají znova rozmach…

Pojďme se nyní na jeden elektromobil podívat okem objektivním. Okem, které si nemyslí, že vozidlo na elektrický pohon je nutné zlo a jeho příznivce automaticky fašista, který chce zahubit vše spalovací.

Jaguar I-Pace je na pohled opravdu velmi krásné auto. Samozřejmě design je subjektivní vjem, ale skutečně neznám nikoho, kdo by o designu současných Jaguarů vypustil z úst negativní kritiku. I-Pace navíc nedává ani kouskem svého „těla“ najevo, že má pod svým kabátkem elektrické ústrojí.

Dvojice elektromotorů (pro každou nápravu jeden) dává autu velmi solidní výkon 294 kW (400 koní) a točivý moment 696 Nm. Tato čísla čerpá elektrické ústrojí z 90 kWh akumulátoru, který dle výrobce stačí na dojezd až 470 kilometrů. I-Pace zrychlí s tímto ústrojím na 100 km/h za 4,8 sekundy a pokud vás zajímá maximální rychlost, ta je zde elektronicky omezených 200 km/h. Na dvoustovku se ale I-Pace dostane z klidu za 22 sekund, což není vůbec špatná hodnota.

Až agresivní vzhled přední části způsobují především úzké a tvarově zamračené přední světlomety a provokativně sportovní silueta karoserie, která se svažuje do výše položené zadní části. Výsuvné kliky dveří jsou už jen další třešničkou na tak chutném dortu povedeného designu.

Uvnitř se samozřejmě dočkáte útulného a moderního interiéru, ve kterém se rozhodně ani trochu nebudete cítit špatně. Použití kvalitních materiálů a příkladná, ač moderně pojatá ergonomie, dá člověku na palubě pocit opravdu vysoké třídy. Ještě dodám, že I-Pace má vzduchový podvozek s trojicí nastavení výšky. Nástupní výška (dostupná pouze do rychlosti 30 km/h), Normální a terénní výška.

Pohodlnou pozici za volantem naleznete opravdu velmi rychle, a to především díky elektrickému nastavení sedačky – celkem v osmnácti směrech. Trochu možná zamrzí stále manuální nastavení volantu, avšak to je věc, kterou rozhodně nebudete potřebovat každý den.

Volič „převodovky“ je zde nahrazen tlačítky na středově konzoli a je to opravdu dobré řešení! Díky tomu máte uprostřed konzole bohatý odkládací prostor, například na telefon, šrajtofli a další potřebné věci.

Posed je samozřejmě trochu vyšší a výhled z vozu je pak typický pro vozy kategorie crossover. Jenže I-Pace vlastně crossover není – a není to ostatně ani SUV. Jeho délka činí sice 4 682 mm, což je jen asi o centimetr a půl méně než například pro Čechy známá Škoda Karoq, jenže Karoq působí opravdu velkým dojmem. Jaguar přesto na druhou stranu svou velikost opticky dokonale maskuje, naštěstí však ne uvnitř. Kolem sebe máte totiž více než dostatek místa a přitom vše dokonale po ruce. Cestující vzadu si také nebudou stěžovat na nedostatek prostoru, ať už pro nohy, ramena nebo hlavu. Vzdušnému prostoru interiéru pochopitelné také pomáhá panoramatická střecha, jejiž sklo je vybaveno UV filtrem a absorbuje velkou dávku slunečního záření.

Elektrický Jaguar samozřejmě není auto jako každé jiné, ovšem i přesto nás nejvíce zajímá, jak jezdí.

Přednost elektromobilu je samozřejmě fantastické ticho a klid během jízdy. I když jste zapřísáhlý benzínový nadšenec, relax uvnitř elektrického vozu je prostě návyková věc.

Do toho si připočítejte skvěle pohodlný podvozek, který dokáže i ve městě a v nižších rychlostech téměř dokonale filtrovat nerovnosti a jiné neduhy českých silnic, a to i navzdory 20-palcovému obutí. Osobně jsem však od I-Pacu čekal o krapet lepší odhlučnění interiéru, převážně zvuk od pneumatik, ovšem i přesto se v této „disciplíně“ řadí I-Pace k silnému nadprůměru.

Ježdění po městě s Jaguarem I-Pace dává opravdu smysl. Se svou šířkou 2 011 mm je však širší než kupříkladu BMW X5/X6 nebo Audi Q8, a to jsou opravdu velká auta. Parkování u nákupního střediska tak může v mnohých případech činit problém z hlediska otevření dveří. Je to ale velmi malé mínus v jinak skvělých vlastnostech tohoto auta. Negativní kritiku si zaslouží ale především výhled ve vnitřním zpětném zrcátku, ve kterém díky nízkému zadnímu oknu nevidíte prakticky skoro nic. Snad i v F-Type Coupé je toho více vidět.

Pojďme ale teď odjet z města a vzít tichou šelmu tam, kde je normálně její přirozené prostředí. Mimo město, na okresky a do zatáček. Elektromobil… Ano, já vím, zbláznil jsem se.

Hned na první dobrou to musím vybalit. I-Pace rozhodně zatáčkami nejezdí jako konvenční elektromobil. Pokud spěcháte a rozhodnete se zatlačit na pilu nebo se chcete prostě jen rychleji svézt (ale ruku na srdce, kdo tohle bude s I-Pacem jen tak dělat, že jo), zjistíte, že I-Pace dokonale maskuje svou hmotnost okolo 2130 kilogramů. Zcela vážně… Zatáčkami projíždí tato velká kočička stylem, jakoby měla o půl tuny méně. Limity podvozku jsou skutečně velmi daleko a drtivá většina majitelů se k nim určitě nedostane. Je ale velmi dobré vědět, že se můžete na podvozek I-Pacu spolehnout. Samozřejmě při velmi ostrém zatáčení je cítit razantní přenos váhy a zhoupnutí karoserie, ale to už musíte jet opravdovou hranu. A ostatně, i kočka potřebuje zatnout drápy a nahnout tělo jednu stranu blíže k zemi při změně směru.

Jak jsme ale zmínili na začátku, oba elektromotory dávají dohromady 400 koní výkonu a téměř 700 Nm točivého momentu. Jak ale tato elektrická síla funguje v praxi?

Dynamika motoru je opravdu fascinující. Ano, není to „Ridiculous“ Tesla, která je naprosto brutální, ale Jaguar dokáže během akcelerace vyvinou přetížení až 0,6 G! A jakmile šlápnete na plyn (tedy pardon, na akcelerátor), rozhodně tomu nebudete mít sebemenší důvod nevěřit. Prvotní dojem z akcelerace, kdy ihned nastoupí maximum točivého momentu, je asi stejný, jakoby do vás někdo strčil vší silou a s rozběhem na vrcholku skokanského můstku. Kopanec, který v první chvíli dostanete, je neskutečně návykový. Po zbytek akcelerace je její nástup už příkladně lineární a pocitově o mnoho poklidnější. I přesto však čísla na digitálním rychloměru naskakují závratně rychle.

Jaguaru I-Pace je v podstatě úplně jedno, jestli chcete předjet a zrychlit z rychlosti 50 km/h, 100 km/h nebo 150 km/h. Pokaždé vás dokonale přesvědčí o tom, že výkonu má skutečně dostatek, a je mu naprosto fuk, jestli jedete na režim Eko nebo Dynamic.

Kámenem úrazu u elektromobilů je však stále veřejné nabíjení. Jaguar sice slibuje dojezd až 470 kilometrů, v praxi je tato cifra ale poněkud jiná. Ano, když se budete opravdu moc snažit a vybírat správnou trasu, zvládnete ujet až 430 kilometrů. Při častém využívání dynamiky motorů s plynem na podlaze se však dostanete na průměrnou spotřebu něco málo přes 26 kWh/100km, což v praxi znamená dojezd cca 340 kilometrů. To je ovšem i přesto vynikající hodnota a na drtivou většinu denních nájezdů to bude bohatě dostačovat. Pokud ale budete jezdit s elektrickým „Jagem“ jako normální člověk s normálním autem, v pohodě se dostanete někam na vzdálenost od 370 do 400 kilometrů dojezdu.

Pokud chcete Jaguar I-Pace provozovat ve městě a z nějakého důvodu nemáte svou domácí nabíjecí stanici, je potřeba využít nějakou z těch veřejných. Většina nabíjecích stanic poskytuje výkon 50 kW, skrze kterou dobijete akumulátor o kapacitě 90 kWh za zhruba 2 hodiny z téměř úplného vybití. Na 80% (a dojezdem zhruba 310 kilometrů) počítejte s časem okolo hodiny a půl.

Pro veřejné nabití si přitom stačí stáhnout aplikaci FUTUR/E/GO skupiny ČEZ, spojit ji se svou platební kartou a vybrat si příslušný tarif. Jedna kilowatthodina vás v takovém případě vyjde na 3,50 Kč, takže „plnou nádrž“ napustíte za asi 300 Kč.

Elektrický Jaguar, jakožto první z prémiových, čistě elektrických vozidel, není rozhodně žádným prvním pokusem, který nevyšel nebo který je plný nedoladěných much. Ano, většinou prvotiny automobilek samozřejmě bývají nedotažené, ale případ Jaguaru to rozhodně není.

I-Pace totiž dokonale skloubí do sebe dechberoucí dynamiku, skvělé jízdní vlastnosti, luxus, pohodlí a královský prostor. Do toho přidejte relaxační klid uvnitř vozu během klidné jízdy, vynikající kvalitu a atraktivní vzhled. To vše dohromady v jednom celém balení. Tleskáme!

(Za zapůjčení vozu děkujeme zlínské společnosti ROKO-MOTOR , která působí jako autorizovaný prodejce a servis na trhu vozidel od roku 1996. Ať už se Vám líbí právě I-Pace nebo jakýkoliv z dalších modelů Jaguar/Land Rover/Range Rover, skvělý tým ROKO-MOTOR Vám vyjde vstříc s téměr jakýmkoliv požadavkem.)

Klady:

  • Dynamika a zrychlení
  • Komfort
  • Jízdní vlastnosti
  • Kvalita zpracování
  • Dojezd
  • Vzhled
  • Vnitřní prostor
  • Terénní schopnosti
  • Skvělé noční vidění zadní kamery
  • Odkládací prostory v interiéru

Zápory:

  • Výhled vzad
  • Hluk od pneumatik
  • Malý zavazadlový prostor
Vzhled
Hodnocení 100%
Motor
Hodnocení 100%
Dovednosti
Hodnocení 90%
Praktičnost
Hodnocení 85%
Zpracování
Hodnocení 95%