Sportovní divize AMG slaví 50 let od svého založení!

Dceřiná firma AMG společnosti Mercedes-Benz byla založena 1967, avšak její zakladatelé Aufrecht a Melcher zahájili svou spolupráci již o poznání dříve společným projektem pro Manfreda Schieka, jemuž vyvinuli závodní agregát pro Mercedes-Benz 300 SE.

Hans Werner Aufrecht a Erhard Melcher, pracovali na závodním agregátu pro Mercedes-Benz 300 SE ve vývojovém oddělení Daimler-Benz, tedy alespoň do doby, než společnost ukončila veškeré aktivity v oblasti motorsportu. Oběma pánům to však nedalo a nakonec se rozhodli pracovat na projektu dále, avšak tentokrát ve svém volném čase a v domě Aufrechta v Großaspachu. V roce 1965 byl jejich projekt dokončen a plně připraven na start v německém šampionátu cestovních vozů. Mercedes-Benz 300 SE tehdy pilotoval Manfred Schiek a dokázal s ním zvítězit desetkrát! Schiekův triumf vytvořil základ reputace Aufrechta a Melchera jako odborníků pro udržení a optimalizaci výkonu vozidel Mercedes-Benz.

Dobrá reputace však není vše, alespoň né pro Aufrechta. Po úspěšném projektu závodního vozu se stala jeho vizí nabídnout silniční vozidla, proto v roce 1966 odešel od Mercedesu a přesvědčil Melchera, aby společně začali podnikat. Tak vzniklo AMG.
Jejich upravené motory se rychle staly nezbytností pro soukromé závodní týmy.

Co že to vlastně znamená ono věhlasné AMG? Jak tomu již bývá, většinou jde o iniciály zakladatelů, významných lidí společnosti apod. Zde tomu není jinak, tudíž Aufrecht Melcher Großaspach (AMG), tedy A a M jsou iniciály příjmení zakladatelů – Hans Werner Aufrecht a Erhard Melcher, následné G znamená Grossaspach (rodiště Aufrechta).

„Rudá svině“ – koní jako v americkém westernu!
Divizi AMG jednoznačně proslavil inovovaný vůz Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG přezdíván také jako „Rudá Svině“. V srdci samotného stroje se ukrývá 6.8 litrový osmiválec s výkonem 315 kW/428 k; točivým momentem 608 Nm a hmotností přes 1600 kg. Z 0 na 100 to tohle AMG zvládlo za 4 sekundy a maximální dosažená rychlost byla na závodní dráze v Le Mans dokonce naměřena 285 km/h! V roce 1971 s Rudou Sviní absolvovali Clemens Schickentanz a Hans Heyer vytrvalostní závod 24 h Spa-Francorchamps a umístili se celkově druzí a první ve své třídě, takové entrée nikdo nečekal!
O rok později však přišla v mistrovství Evropy cestovních vozů změna předpisů pro maximální zdvihový objem na 5.0 litrů a dalších úspěchů se tak tenhle impozantní vůz nedočkal.

Následovaly roky růstu, kdy AMG vybavila stále více a více modelů Mercedes s upravenými výkonnostními technologiemi. AMG se v roce 1984 díky inovaci stal výrobcem motorů: Melcher vyvinul zcela nezávislou hlavu válců se čtyřmi ventily na válec. V roce 1986 AMG implantoval 5.0-litrový agregát V8 do třídy E coupe, který získal celosvětovou slávu pod přezdívkou „The Hammer“. K dnešnímu dni je to primární ikona AMG mýtu ve Spojených státech. Koncem osmdesátých let začaly Daimler-Benz a AMG spolupracovat; nejprve jako oficiální závodní partneři.

Vrcholem tohoto období je úspěšný příběh 190. Závodní vozidlo, které AMG s tovární podporou získalo v letech 1988 až 1993 celkem 50 vítězství v DTM.

Agregáty společnosti AMG se však nemontovaly pouze do vozů značky Mercedes, ale i do jiných luxusních supersportů, využíval je kupříkladu i McLaren, jenž poprvé použili „áemgéčkový“ motor v modelu McLaren 8F pro závody Interserie.

Rok 1990 – kdy byla uzavřena smlouva o spolupráci s Daimler-Benz AG – představuje skutečný milník v historii AMG. Požadavek a přijetí zákazníků byly obrovsky posíleny, protože produkty AMG by mohly být prodávány a udržovány prostřednictvím celosvětové sítě obchodních a servisních prodejen a obchodních zastoupení společnosti Mercedes-Benz. Další expanze vedla k otevření třetí továrny v roce 1990 a k nárůstu počtu zaměstnanců na 400. V roce 1993 představila společnost Mercedes-Benz C 36 AMG, první společně vyvinuté vozidlo, které bylo výsledkem dohody o spolupráci. V dalším vývoji v tomtéž roce patentový úřad uznal AMG jako ochrannou známku, protože název byl nyní tak známý.

„Když se idoly obrátí na konkurenci, respekt se nikdy neztratí. To jednoduše přispívá k tomu, abychom se díky naší vášni stali nejlepšími“. Hans Werner Aufrecht se tím nikdy netajil, a proto je Mercedes-AMG tam, kde je dnes.

Zdroj: Mercedes-AMG.com