Představujeme Range Rover Velar v celé jeho kráse!

Ve zlínské společnosti ROKO-MOTOR jsme nedávno odhalili krásu elegantní novinky ze světa Range Roveru, řeč nemůže být samozřejmě o jiném modelu než o avantgardním Velaru. Když jsme na něj zprvopočátku upřeli svůj zrak na fotografických snímcích, velmi se nám zalíbil. Vypadá vskutku mohutně, avšak zdání může trochu klamat. Poté co jsme jej viděli na vlastní oči, bylo vše nepatrně jinak, zejména tedy záď vozu, jež není tak proporční, jak se nám na fotografiích zpočátku zdála. Již v úvodu musíme designérům vyseknout poklonu, poněvadž si na novém modelu nechali opravdu záležet. Vůz oplývá jedinečným smyslem pro detail, který je vidět po celém voze. Něco takového zkrátka u jiných automobilek nenaleznete a s klidným vědomím mohu říci, že Vám jej nebude závidět jen soused, ale i celá čtvrť. První věc, které jsem si na Velaru všiml (neptejte se mě proč) byly zapuštěné kliky do dveří, které jsou de facto stejné jako je tomu u F-Typu. Zde se jednoduše snoubila elegance s extravagancí a vznikl dokonale hladký stroj.

Lev salónu se v ROKO-MOTOR představil s vrcholnou motorizací zážehového agregátu o objemu 3,0 litrů V6 přeplňovaného kompresorem jehož výkon sahá až na 280 kW (380 HP) s točivým momentem 450 Nm. Maximální rychlost je 250 km/h a z klidu na stovku to má za 5,7 vteřin. Hmotnost tohoto cvalíka je 2 540 kg a to i přesto, že zde proběhla redukce váhy díky lehké hliníkové platformě. S těmito parametry je poněkud jasné, že Otesánek něco rád zhltne, proto kombinovaná spotřeba 9,4 l/100 km Vás jistě nepřekvapí, objem palivové nádrže pak činí 63 litrů. Co se týká proporčních informací, tak je Velar 4 803 mm dlouhý, 2 145 mm široký a 1 665 mm vysoký. Standardní světlá výška činí 251mm s brodivostí 650 mm a předním nájezdovým úhlem 28,89° terénní světlé výšky (Elektronicky řízeného Vzduchového Odpružení). Vzduchový podvozek je součástí standardní výbavy verzí s motory D300 a P380, na přání u verzí s motory D180 a D240.

Edice, motorizace a schopnosti.

Samotné edice se mezi sebou samozřejmě liší stupněm výbavy (pozn. Autora: ten zde vypisovat nebudeme, pro bližší informace navštivte http://www.roko-motor.cz) a samozřejmě i cenou, ta základní startuje již od 1 559 085 Kč včetně DPH.

Seznam edicí: Velar, Velar S, Velar SE, Velar HSE
R-Dynamic, R-Dynamic S, R-Dynamic SE, R-Dynamic HSE
First Edition – tahle edice je limitovaná a v prodeji bude pouze jeden rok. Naleznete zde nejvyšší stupeň výbavy, kterou je ještě možno dokonfigurovat dle přání zákazníka, s jídlem však roste i chuť, tudíž si připravte zhruba tři miliony korun.

Co se skrývá pod pozlátkem?

Vznětové motorizace: D180 – disponuje přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 180 k a 430 Nm. Spotřeba je zde nejnižší, podle prodejce se kombinovaná spotřeba pohybuje kolem 5,4 l/100 km.
D240 – dvoulitrový čtyřválec s výkonem 240 koňských sil a přeplňovaný dvěma píšťalkami. Točivý moment je zde oproti D180 vyšší jen o 70 Nm. Spotřeba tím pádem také lehce vzrostla o 0,4 l/100 km.
D300 – vidlicový šestiválec o objemu 3,0 litrů přeplňovaný rovněž dvěma turbodmychadly. Nejsilnější dieselová verze je už pěkně našláplá, krouťák zde stejně jako u jeho bratra F-Pace sahá poněkud do astronomických čísel tedy 700 Nm. Spotřeba o sobě již začíná dávat znát – 6,4 l/100 km.

Benzinové agregáty jsou prozatím pouze ve dvou variantách P250 a P380. Nejslabší je 250 koňový dvoulitrový čtyřválec s točivým momentem 365 Nm s přeplňováním, jehož kombinovaná spotřeba se oproti úspornějším dieselům pohybuje kolem 7,6 l/100 km. A samozřejmě to nejlepší nakonec, třílitr V6 s 380 koňmi a krouťákem 450 Nm. Ten si už však vezme i trávu kolem silnice. Budeme-li hovořit v čísílkách začneme u 9,4 l/100 km s lehkou nožkou. U nejvyšších motorizací (D300 a P380) je na přání k dispozici aktivní zadní samosvorný diferenciál.

Tak jako u jiných modelů, včetně Jaguárů i zde byly montovány agregáty Ingenium z hliníkové konstrukce, podle výrobců jsou totiž výkonnější, hospodárnější a lehčí než jejich předchůdci.

Schopnosti, jimiž Velar oplývá je spousta. Většinu ani není třeba rozebírat, protože je snad každý zná.

Technologie asistenta pro sjíždění strmých svahů (HDC), Terrain Response, režim pro rozjezd na kluzkém povrchu (LTL), Torque Vectoring by Braking, (TVbB) a dynamický stabilizační systém (DSC).

Systém kontroly náklonu (RSC) (viz výrobce:) je součástí dynamického stabilizačního systému (DSC), snižuje možnost převrácení a současně dává možnost objetí překážky nebo jiného účastníka silničního provozu. Sledováním pohybů vozidla a odstředivých sil zjišťuje možnost výskytu rizika převrácení. Pokud je takové riziko zjištěno, dojde k přibrzdění vnějšího předního kola, aby se omezily síly zvyšující riziko převrácení.

Vyspělý asistent pro jízdu s přívěsem (viz výrobce:) umožňuje kontrolovat směr přívěsu při couvání. Pomocí konfigurovatelného otočného voliče systému Terrain Response 2 a ovládacích prvků systému Touch Pro dokáže tento systém ovládat řízení vozidla tak, aby se dosáhlo požadované trajektorie přívěsu, zobrazené na dotykovém displeji.

Pohodlně se usaďte!

Interiér představovaného modelu je na nejvyšší možné úrovni. Sedačky jsou oděny do vysoce kvalitní perforované kůže Windsor a pro maximální pohodlí si je posádka v předu může nastavit ve dvaceti směrech s paměťovou funkcí, dále si pak můžete ještě zvýšit komfort masážním programem, výhřevem či chlazením. Smysl pro detail byl vdechnut i do interiéru, jenž byl tvarován s určitou vizuální lehkostí a pro maximální šoférovo pohodlí, jako kupříkladu středový panel, který je krásně graficky ztvárněn a patřičně modernizován. Svou moderní a velmi vytříbenou podobu dostal i volant, který své čudlíky multifunkce vyměnil za dotyková tlačítka, jež se řidičovi odhalí až po aktivaci klíčku. Tím to ještě nekončí. Příplatková výbava nám totiž stejně jako u F-Pacu nabízí konfigurovatelné ambientní osvětlení, HUD a pro chytré telefony již brzy vyjde také aplikace. Váš Velar nově můžete ovládat i prostřednictvím chytrých hodinek (k dispozici pouze s časovanou klimatizací s dálkovým ovládáním dodávanou na přání). Cestující na zadních sedadlech ať už ti starší či Vaše ratolesti jistě rádi ocení 8“ obrazovky zabudované do opěrek předních sedadel. Absolutní novinkou je zde InControl Touch Pro Duo tedy dvojitý dotykový displej, díky kterému můžeme zobrazit a ovládat více funkcí najednou.

Svým svůdným šarmem Vás jistě okouzlí v mnoha aspektech, tak jako dostal právě nás. Troufáme si říci, že i z jízdního hlediska to bude pořádná divočina, proto se samozřejmě nemůžeme dočkat až se s ním vydáme na cestu za dobrodružstvím. Z objektivního hlediska musíme říci, že je to třída poněkud vyšší dívčí, kterou si obyčejný dělník jen těžko pořídí. Svůj názor si však udělejte sami.