Mercedes W125 Rekordwagen – dosud nepřekonaný rekord má už téměr 80 let!

Jistě každý z vás zná legendární německou dálnici Autobahn, kterou skloňují všemožní automobiloví fandové po celém světě ve všech možných pádech. Málokdo ale už ví, že se na Autobahnu uskutečnil ve 30. letech minulého století jeden rychlostní rekord, který nebyl doposud překonán…

Lidská rasa je zvláštním druhem bytostí, chceme za každou cenu překonávat hranice, trhat rekordy a neustále dokazovat, že to slovo „nejrychleji“ jde vlastně posunout o další kus ještě rychleji. A jinak tomu nebylo ani v automobilovém průmyslu v první půli 20. století. Po obrovském rozmachu automobilů, který zapříčinily především automobilové závody, se výrobci předháněli v různých rekordech. Tím vůbec nejdychtivějším byl samozřejmě rekord rychlostní.

Tehdy se toho ještě tolik nevědělo o aerodynamice a kromě letadel tato věda neměla širšího využití. Jenže několik automobilových výrobců už vědělo, že čím rychleji chcete v přímce jet, tím lépe musí vzduch obtékat kolem auta. A jedním z těchto výrobců byl Mercedes…

Mercedes měl v plánu překonat rychlostní rekord na běžné silnici a věděl, že bez aerodynamické vědy to nepůjde. Psal se tehdy rok 1937 a začaly práce na prototypu Mercedesu W125, jehož karoserie byla v té době dokonce vyvíjena v aerodynamickém tunelu – tehdy velmi výjimečná věc.

Vůz s vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 5,6 litru měl výkon monstrózních 736 koní a koeficient odporu vzduchu pouhých 0,157 (jen pro srovnání, po desetiletí vývoje mají dnes nejaerodynamičtější sériové vozy koeficient cx 0,24).

Výkonnému, rychlému a aerodynamickému speciálu už nic nebránilo pokusit se o rychlostní rekord. Samozřejmě v té době už několik vozů jezdilo přes 500 km/h, jenže to bylo na obrovské solné pláni Bonneville.

28. ledna 1938 byla tedy kvůli tomuto pokusu částečně uzavřena německá dálnice Autobahn a Mercedesu nic nebránilo pokusit se o rekord na silnici. Za volant W125 se posadil závodní jezdec Mercedesu Rudolf Caracciola. Již tehdejší předpisy fungovaly jako dnes a při překonání rekordu muselo auto absolvovat dvě jízdy (směrem tam a zpátky) a nejvyšší dosažená rychlost v obou jízdách na jednom kilometru byla zprůměrněna do jedné. A výsledek?

Mercedesu W125 byla vypočítána rychlost na kilometrovém úseku na průměrných 432,7 km/h, a to znova připomínám, na „běžné“ silnici!

Může se nám to zdát neuvěřitelné, ale tento rekord nebyl doposud nikým překonán, ač má už přes 79 let! Nikdo od té doby ještě na běžné silnici nejel rychleji a Mercedes W125 si právem vysloužil dodatek Rekordwagen. Dnes můžeme tento rekordní vůz spatřit na vlastní oči ve stuttgartském muzeu Mercedesu a věřte, že je to opravdu skvostný kus automobilového designu…