Lotus Evija oficiálně! Má skoro 2000 elektrických koní!

Po skoro ročním napínání je to konečně tady. Zbrusu nový hypersport od Lotusu se představil oficiálně. A bude brutální!

Ano, v prvé řadě, je elektrický, a tak se jedná vůbec o první vůz této značky, kde se o pohon starají elektromotory. Fandové značky a vůbec vlastně všichni petrolheadi už bezmála organizují demonstrace s pochodněmi před sídlem Lotus Engineering. Jenže ono to tak horké naštěstí asi nebude a jistě to bude megalomanský kus automobilové techniky. Co na tom, že tradiční značka zanechala své tradiční hodnoty daleko za sebou.

Takže. Žádné další kecy okolo, čistě a jasně – čtyři elektromotory pohánějící každé jednotlivé kolo. Pochopitelně jsou kola čtyři a každé z nich je poháněno silou 493 koní (a nějaké drobné)! Ono už je to prakticky hodně na všechna čtyři kola. Jenže když to sečteme, výsledný výkon vozu je 1973 koní (1471 kW), a to je už opravdu masakr. Dejte si k tomu dohromady ještě točivý moment 1700 Nm prakticky od 0 otáček a dostanete se k opravdové silniční zbrani.

Dobře, přiznejme si. Lotus sliboval udržet hmotnost vozu v relativně nízkých mezích i přes těžké baterie. Doufali jsme, že se to povede, avšak Lotus oznámil hmotnost 1680 kilogramů. To však i přesto není na vůz této „kategorie“ vůbec špatná hodnota. Vždyť třeba taková Audi R8 má hmotnost zhruba stejnou. Posouzení však necháme čistě na vás.

A co čísla a papírové dynamické parametry? Zrychlení z 0 na 100 pod 3 sekundy je dnes u supersportů celkem běžnou záležitostí. Dechberoucí je ale údaj o zrychlení ze 100 na 200 km/h. To proběhne za další tři sekundy. Takže ano, z klidu na 200 km/h budete doslova vystřelení za ani ne 5,9 sekundy! Naprostý masakr! Jo a pokud po 200 km/h udržíte pedál na podlaze ještě dalších 9 sekund, pojedete už tři kila. Maximální rychlost je pak někde za hranicí 320 km/h.

Je potřeba vůbec ještě říkat víc?

Tak dobře, jen pro zajímavost, Evija není jen prvním elektrickým Lotusem. Je také prvním Lotusem s jednodílným karbonovým monokokem. Aktivní aerodynamika, nízký koeficient odporu vzduchu a pět jízdních režimů. Range (pro vysoký dojezd), City, Tour, Sport a Track. Mimochodem, na první ze zmíněných režimů má Evija dojet až 400 kilometrů, což je opravdu slušná hodnota.

Lotus také uvádí, že pokud uživatel vozu využije nejvýkonnější nabíječky o výkonu 350 kW, dobijete Eviju na 80% kapacity za pouhých 12 minut. Což je zhruba jedno kafe, cigáro a malá svačinka. Lotus se však zároveň nechal slyšet, že pokud v budoucnu použijete nabíječku o výkonu 800 kW, dobijete Eviju na 100% kapacity za pouhých 9 minut. Ano, taková nabíječka zatím sice ještě neexistuje, ale v budoucnu rozhodně bude a je opravdu dobré vidět, že nabíjení elektromobilů bude za několik let trvat skoro jako běžné natankování palivové nádrže.

Eviju si již můžete začít objednávat, jenže má to háček… Tedy vlastně hned několik háčků. Za prvé, vyrobit se má v plánu pouze 130 kusů a za druhé, cenovka bude někde v rozmezí 1,5 – 2 miliony liber. Pokud však ty peníze máte a objednáte si tento vůz včas, těšit se na něj můžete už příští rok.