Jak probíhá STK vozů na rally?

V březnu jsme se účastnili na stanici technické kontroly testování závodních vozů, na které musejí auta na eRkových registračních značkách pravidelně jednou za rok. No a jak takové „testování“ vůbec probíhá? To jsme zjistili na vlastní kůži…

V prvé řadě se ještě před samotným testováním na něj musíte přes internet objednat. Ve formuláři vyplníte přesné auto, majitele (soukromá osoba nebo závodní tým či firmu) a vyberete si volnou hodinu, která je na testování k dispozici.

V den STK vyrazíte na stanici. Pro auta na eRkových SPZ jsou však pouze dvě v republice (Praha a Malenovice u Zlína), a to pouze jeden víkend za rok. Mnozí naloží své závodní auto na vozík, ovšem najdou se ale i takoví, kteří auto přepraví po vlastní ose (většinou týmy, které mají STK do vzdálenosti 30 kilometrů).

Po příjezdu do areálu na vás už čeká uvítací výbor v podobě měření hluku. Ano, u závodních aut celkem paradox, ale povinnost je povinnost. Veškerý technický úkon samozřejmě doprovází potvrzování papírů. Po absolvování měření hluku musíte s autem přejet na samotné „testování“. Zde se zprvu testují prvky pasivní bezpečnosti a homologace na konkrétních prvcích. Komisaři kontrolují bezpečnostní pásy, rámy, hasící systémy, sedačky, uchycení všeho možného a v neposlední řadě povinnou výbavu jako trojúhelník, zvedák, klíč na kola a lékárničku.

Z tohoto testování se týmy přesunou na měření emisí. To funguje vlastně úplně stejně jako u obyčejných aut. Tedy až na to, že u toho nadělají o něco větší rámus. 

Po emisích už přichází na řadu hlavní technická prohlídka. Po kontrole výrobního čísla se zde zkouší různé vůle v řízení a na nápravách. Následuje dotlačení vozu o pár metrů dál, kde se na válcích testují brzdy. Opět jako u klasických aut. V dalším stanovišti pak světla a blinkry. Po úspěšném absolvování této technické prohlídky dostane vůz nálepku, následuje čekání na veškeré papíry a doklady a hurá brázdit rychlostní zkoušky vstříc další sezóně. 🙂