Jaguar se zbrusu novým F-Pacem jako král segmentu SUV?

Britská automobilka Jaguar přišla na trh s kategorií SUV teprve nedávno. Jak mnozí jistě víme, Jaguar je v holportu s Land Roverem, který v segmentu SUV relativně vládne, čili nároky na nový F-Pace byly ze stran zákazníků vskutku vysoké.

Otázka tedy zní. Obstál F-Pace v téhle náročné zkoušce? Než však začneme dělat závěry, pojďme si představit námi testovanou verzi.

V první řadě bychom rádi poděkovali společnosti Roko-Motor za jejich výbornou spolupráci a skvěle připravené vozy.

Námi testovaný model byl s nejsilnějším vznětovým motorem a paketem S. Pod kapotou tohohle „drobečka“ se skrývá dvojitě přeplňovaný dieselový vidlicový šestiválec o objemu 3.0l, jehož výkon činní 221 kW (300 koní) při 4000 ot./min. Maximální točivý moment je pak 700 Nm při 2000 ot./min. Maximální rychlost je udávána 241 km/h, přičemž z 0 na 100 to zvládne za 6,2s. Tyto hodnoty jsou pak skrze osmistupňovou automatickou převodovku ZF přenášeny na všechna čtyři kola. Karoserie je z lehké hliníkové platformy, což napovídá, že vývojáři u modelu F-Pace odstraňovali přebytečnou hmotnost všude kde se dalo. Pohotovostní hmotnost vozu je proto ve velmi povzbudivých číslech – 1884 kg a je rovnoměrně rozložena na přední i zadní nápravu v poměru 50:50.
Co se týká proporcí, tak je 4731 mm dlouhý, 2175 mm široký (se zrcátky) a vysoký 1652 mm.

Startovací cena základního modelu F-Pace činní 1 189 188 Kč a nabízen je hned v několika různých variantách.

Zákazník si může zvolit z pěti různých edicí: Pure, Prestige, R-Sport, Portfolio a S.

Vznětové agregáty jsou nabízeny s objemem 2.0l – 180 koní v kombinaci s automatickou či manuální převodovkou, pohon zadní, nebo všech náprav a dvakrát přeplňovaný agregát V6 o objemu 3.0l – 300 koní s automatickou převodovkou a pohonem všech kol.

Zážehové motory jsou k dispozici pouze ve dvou verzích. 3.0l o výkonu 340 koní a 380 koňový agregát. O přeplňování se zde stará kompresor. Manuální převodovku byste zde ovšem hledali marně. K dostání je pouze s automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Osobně musím říci, že jsem ani na chvíli neměl pocit nedostatku výkonu, tudíž 300 koňských sil je poměrně dostačujících.

Nyní nahlédněme do interiéru, který oplývá harmonickou atmosférou.
Je velmi prostorný a pohodlný. Ani dvoumetroví jedinci zde nebudou mít pocit stísněnosti. Díky extravagantnímu designu si i po této stránce vůz zkrátka zamilujete. Na přání se také dodává konfigurovatelné ambientní osvětlení, které vám ještě více zpříjemní delší cestování. Na výběr je z deseti různých barev. Zpracování se vývojářům také velmi povedlo. Nic není tvrdé ani nepříjemné na dotek. První výtku zde však musím vyřknout. Tou je velmi špatný výhled ze zadního okna.
Z pohledu řidiče je vše po ruce a přehledné. Multifunkční volant má zesílený věnec a v rukou je tedy velmi příjemný na ostré a rychlé manévrování. V příplatkové výbavě se nabízí Head Up Display, který minimalizuje vaši nepozornost soustředěnou mimo vozovku. Za zmínku určitě stojí technologie In Control connect, která spáruje pomocí aplikace váš vůz s vašim telefonem a vaše cestování je pak snadnější, pohodlnější a rychlejší. Díky této aplikaci si můžete nastavit třeba výhřev vozu či navigaci, jež vás navede k vozu samotnému a následně při usednutí do automobilu se s ním spáruje a nastaví vámi zvolenou cílovou stanici, kterou jste si už doma předem připravili. Díky technologii Incontrol Protect pak můžete zavolat asistenční službu, která vám v případě nejasností poradí. Incontrol Secure je další z velmi užitečných zařízení, které ve chvíli odcizení vozu zasílá informace na váš chytrý telefon a do asistenčního střediska.

Konečně se dostáváme k nejlepší části tohoto článku a tím je popis jízdních vlastností.
Pro zákazníka je vždy první dojem důležitý. Dokonce si troufám tvrdit, že je rozhodující, proto ve chvíli, kdy jsem na něm uviděl dvaadvacítky, pokládal jsem si otázku, zda je to vtip, či zda to myslí vážně. Dát na SUV 22“ kola byl velmi troufalý tah, který nemůže fungovat, říkal jsem si. Nicméně jak už praví přísloví: Nesuď dne před večerem. Vzali jsme si proto tuhle bestii pěkně do parády na náš né příliš krásný asfalt, ba naopak na hrbolatou cestu a modlil jsem se, abych tuhle jízdu přežil. Následovala exploze superlativních pocitů, která mě doslova odrovnala. I na tak velmi ošklivé cestě byl vůz velmi klidný a nad očekávání pohodlný! Podvozek je příjemně agilní a při svižné jízdě si to v zatáčkách budete užívat. Jeho jízdní vlastnosti jsou tak dobré, že z něj nemáte jen dobrý pocit, ale doslova závrať z touhy po dalším svezení! S 22“ koly se však do terénu moc nepodíváte. Co se týká jízdních režimů, tak na výběr máte ze čtyřech různých variant. Ekonomický, standardní, AdSR a dynamický.
AdSR (Adaptive Surface Response) je režim, jenž rozpozná rozdíly povrchu a umožní tak vašemu vozu získat maximální možnou přilnavost.
O dynamickém režimu vypovídá už sám název, proto netřeba jej představovat. Při přepnutí do tohoto režimu začíná pravý požitek z jízdy. Budíky se zbarví do červena, což vybízí k agresivnější jízdě, dále se vám také omezí činnost EPASu (Elektro mechanického posilovače řízení), který je de facto převzat z F-Typu. Již zmiňovaná osmistupňová převodovka ZF řadí plynule a posádka téměř nepozná, že již přeřadila na další rychlostní stupeň.

Jeho přímými konkurenty by mohly být modely Maserati Levante, které je o něco dražší a nově příchozí Alfa Romeo Stelvio. Ani jedno jsme ovšem neměli možnost vyzkoušet, tudíž dělat závěry o králi sportovní divize SUV by bylo nezodpovědné.

Psát o tomhle vozu bylo pro mě velmi obtížné. F-Pace zkrátka oplývá samými superlativy. Nuže, abychom dále nezlatili zlato, Jaguar F-Pace je jedním z nejlepších vozů sportovní divize SUV.

  

Motor
Hodnocení 100%
Převodovka
Hodnocení 100%
Podvozek
Hodnocení 93%
Zpracování
Hodnocení 90%