70 let Ferrari

Festival rychlosti v Goodwoodu slaví významné jubileum!

Na panství v Goodwoodu se každým rokem pořádá obří festival rychlosti, kde se představuje ta nejzajímavější motoristická technika. Vezměte si takové automobilové slavnosti Legendy a vynásobte to tisíckrát. Dnešní článek však není o festivalu rychlosti, ale ve stručnosti si přibližme jubileum, které se týká Ferrari
Italská automobilka se vzpínajícím se koněm ve znaku letos slaví sedmdesáté narozeniny. Že automobilku, jenž vyrábí excelentní supersporty s obrovským potenciálem založil Enzo Ferrari ví snad i malé dítě, málokdo však zná její historii.

Vše totiž započalo mnohem dříve než před sedmdesáti lety, prvopočátečním úmyslem ovšem nebylo založit avantgardní automobilku, nýbrž závodní tým, který založil mechanik a milovník automobilů Enzo Anselmo „Commendatore“ Ferrari v roce 1929 v Modeně. Závodní tým dostal název Scuderia Ferrari a její hlavní myšlenkou bylo podporovat amatérské automobilové jezdce. Prvním vyrobeným závodním vozem bylo Ferrari 125 S v roce 48′. Jednalo se o model s vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 1,5 litrů. Stavění závodních speciálů by bohužel Enza neuživilo, byl tedy svým způsobem dotlačen k výrobě silničních vozů. Nutno také dodat, že automobilka nikdy nepřerušila výrobu!

Odkud vznikl název Ferrari je jasné, kde se však vzalo logo vzpínajícího koně na žlutém erbu?
Věřte nebo ne, ale má to co do činění s první světovou válkou. Piloti stíhacích letounů si pro štěstí malovali na svá letadla různé znaky či obrázky. Klíčovým „hráčem“ je zde Francesco Baracca, který byl v první světové válce nejlepším italským stíhacím pilotem. Byl to právě Francesco, kdo si na svůj letoun pro štěstí kreslil vzpínajícího koně. 19. června 1918 se však Francesco nevrátil z bojového letu nad frontovou linií. Jeho rodiče poprosili Enza, zda by si do znaku nedal onoho koně, který mu měl v budoucnu přinést štěstí. Commendatore neváhal ani minutu a logo se začínalo pomalu rodit. Pod vzpínajícího se koně přidal ještě žlutý erb, jenž značí město Modena. Logo v průběhu let procházelo jistými revitalizacemi. Objevovala se v něm italská trikolóra či iniciály Scuderie Ferrari.

Enzovi vozy si lidé velmi rychle oblíbili, avšak díky jejich extravagantnímu designu si jej kupovala spousta zbohatlíků jako módní doplněk. To se Commendatorovi samozřejmě nelíbilo, neboť věděl, že jeho vozy mají potenciál a chtěl, aby se jeho vozy prodávaly především díky jejich kvalitě, výkonu a jízdním vlastnostem.
Nyní se vraťme k festivalu rychlosti v Goodwoodu. Automobilka Ferrari zde totiž nikdy nechybí a vzhledem k jejímu jubileu se zde letos představila s opravdovými klenoty jako jsou například: 250 GTO, F40 LM a P3/4.

Vše nejlepší Ferrari!