Proč vlastně vznikl motorsport?

My, automobiloví fandové, bychom si život bez motoristického sportu téměř nedokázali představit. Baví nás, fascinuje, avšak dokáže i pěkně rozhořčit nebo rozesmutnit. Ne vždy tomu však bylo tak jako dnes.

Co tedy motorsportu dalo popud k tomu vzniknout a proč se dnes neustále rozrůstá? Je to jednoduché…

V době, kdy byl automobil (či v druhém případě motocykl) ještě takřka v plenkách, lidé v něj neměli důvěru a nepřipouštěli si, jak užitečný může být. A tak různí konstruktéři automobilů vymýšleli, jak vštípit tento fascinující stroj do hlav veřejnosti a nadchnout ji tak, že povozy s koňmi lidem přijdou najednou pomalé, čas ztrácející a únavné. To však nebyl jediný důvod. Když lidé začali automobilům důvěřovat, vznikaly různé závody. Proč? Inu, je to snadné.

Výrobci jednoduše chtěli ukázat, kdo z nich má nejrychlejší vůz, potažmo čí je nejspolehlivější (vznikla již totiž jakási obdoba dnešních vytrvalostních závodů), kdo se vypořádá nejlépe s různými typy povrchů a konstruktéři mohli dokonce i experimentovat a na kolenou provádět úpravy, které například zlepšily ovladatelnost, spolehlivost nebo rychlost. To vše se samozřejmě pak pozitivně podepsalo na výrobě sériových automobilů. Klíčovým atributem však byl samozřejmě již tehdy zisk. Pokud jste vyhrávali závody, Vaše auto se prostě prodávalo lépe než ostatních výrobců. Dnes už se to tak říct nedá, viz. Ferrari, které například nezískalo titul mistra světa téměř 13 let, ale poptávka a prodej jejich aut stále roste. McLarenu se také příliš nedaří, ale prodeje vozů nijak nestrádají, ba naopak. Nejdůležitějším faktorem je ale vývoj komponentů a techniky, která se postupně dostává i do vozů, které si můžeme normálně koupit v showroomu.

Motorsportu vděčíme vlastně téměř za vše a tímto mu chceme samozřejmě vzdát hold.