Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDi: Elegantní liftback, který si na nic nehraje!

Třetí generace Hyundaie i30 přišla na trh v roce 2017 ve dvou variantách – hatchback a kombi, o rok později pak přijel na scénu Fastback. Očekávání od tohoto modelu byla veliká a zvědaví jsme na ni byli i my. Fastback byl od prvopočátku navržen jako stylový vůz, ne jako typické rodinné auto, což se však promítne i v jeho užívání.

V konfiguraci N-Line jsou k dispozici dva typy pohonných jednotek, a sice benzinové 1,4 T-GDi s manuální či dvouspojkovou převodovkou, která je však o 50 000 Kč dražší a naftové 1,6 CRDi rovněž v kombinaci manuál/automat. Za diesel v manuálu si připlatíte 30 000 Kč a za automat rovných 80 000 Kč.

Design a interiér – Fastback v záři reflektorů

V první řadě je nutno říci, že Hyundai i30 Fastback je de facto liftback, a abychom se do toho zamotali ještě více, tak označení liftback nese menší model i30 hatchback. Přesuňme se raději dále…


Námi testovaná „ítřicítka“ je oděná do sportovního paketu N-Line, což ještě více podtrhuje její osobní kouzlo a eleganci. Ta zahrnuje sadu vnějších i vnitřních doplňků, stejně jako to dělá BMW s M paketem. Není taky divu, vždyť na Nku se podílel bývalý šéf BMW M divize Albert Biermann.

Rozeznat ji od klasického modelu není těžké. V přední části dostal nárazník mohutné výdechy pro proudění vzduchu a všimnout si také můžeme mírně protáhlejšího lízátka, přední blatníky zdobí znak N-line, přepracován byl také zadní nárazník, který je sportovnější, uprostřed něj na spodní straně se pak nachází mlhové světlo ve tvaru trojúhelníku. Pozornost pak poutají i 18″ kola obutá do pneumatik Michelin Pilot Sport 4, které fungují skvěle. Předek vozu na mě působí se špetkou agrese, můžou za to přední světla, jež mají černý podklad na bílé karoserii s označením polar white, s tím ruku v ruce skvěle korespondují i zpětná zrcátka, rovněž v černé barvě.

Musím subjektivně říci, že mně osobně se Hyundai i30 Fastback hodně líbí, zejména pak v paketu N-Line. Dle okolních ohlasů v tom ovšem nejsem sám.

Skvělý dojem působí i jeho interiér, jenž disponuje nejvyšší úrovní výbavy Ultimate, schází zde pouze panoramatické střešní okno, což mi však vůbec nevadilo. První, co mě upoutalo, byl tříramenný volant se znakem N, jenž krásně padne do ruky, multifunkční tlačítka jsou samozřejmostí, nachází se zde také vyhřívání volantu a díky automatické převodovce DCT se můžete těšit z řazení pádly. O posed se starají elektrická sportovní anatomicky tvarovaná sedadla včetně paměti nastavení řidiče v kombinaci kůže – semiš. Mohu upřímně říci, že se v nich sedí opravdu dobře, na delší cesty jsou pohodlná a na sportovní jízdu Vás zase krásně drží bočnice. V zimním období Vás jistě potěší jejich výhřev, jehož tlačítko stejně jako s výhřevem volantu naleznete u řadící páky, je tedy snadno přehledné, zda Váš spolujezdec nezapomněl vyhřívání sesle vypnout.

Co mě mrzí, je vyšší výskyt tvrdých plastů působící laciným dojmem, přece jen u vozu s cenovkou sahající hrubě za 500 000 Kč očekáváte trochu větší cit pro detail. Nad duální automatickou klimatizací se nachází menší 8″ dotykový displej s navigací, reaguje rychle a bez zasekávání, bohužel však nepodporuje aplikace Android Auto a Apple CarPlay. Ergonomie je dobrá a rychle jsem si zvykl.

Kvůli tvaru karoserie se vyšším lidem může hůře nastupovat dozadu.

Délka vozu činí 4 455 mm, šířka 1795 mm, výška 1425 mm. Co se týče objemů zavazadlového prostoru, základ je 450 l, po sklopení zadních sedaček se pak dostáváme na hodnotu 1 351 l.

Samozřejmostí jsou také asistenční systémy. Fastback nabídne adaptivní tempomat, systém udržující vůz v jízdním pruhu, automatické přepínání dálkových světel nebo hlídání jízdních pruhů, či Autonomní nouzové brzdění s detekcí chodců.

Motor a jízdní vlastnosti

Pod kapotou námi testovaného modelu se nachází zážehový přeplňovaný čtyřválec (DOHC) s přímím vícebodovým vstřikováním, o objemu 1353 cm3, jehož výkon činní 103 kW/140 koní v 6000 ot./min a kroutícím momentem 242 Nm v 1500 – 3200 ot./min. Motor je v nízkých otáčkách velice tichý, když na to však šlápnete, tak zhruba od třech tisíc ot./min uslyšíte sportovně laděný zvuk, jenž není nikterak vulgární ani ubrblaný, nýbrž decentní. Tato pohonná jednotka má mírný dieselový charakter, je dynamická a relativně úsporná.

Z 0 na 100 to Fastback zvládne za 9,4 s, přičemž maximální rychlost je udávána 240 km/h, nutno však podotknouti, že dvoustovku zvládne bez zadýchání.

Začněme u režimu eko, který je možno zvolit tlačítkem vedle řadící páky. Na tomto režimu jsem ujel asi 600 kilometrů a musím říci, že jsem se s ním dostal na hodnotu příjemných 5,9 litrů na 100 kilometrů jízdy, což u benzinového agregátu není špatné. Při tomto režimu si však zvykněte, že Vám automat bude řadit při 1750 ot./min, což Vás v určitých situacích může lehce omezovat, například při předjíždění. Co mě také hodně štvalo, byl ukazatel doporučeného přeřazení na displeji mezi budíky, při zvoleném manuálním řazení jsem si mnohdy nebyl jist, který převodový stupeň mám zařazený, zejména při ostré sportovní jízdě.

Vyzdvihnout však musím režim sport, se kterým se budete na silnicích bavit, dynamika mu sice nechybí, ale co si budeme povídat, Nku se nevyrovná, to však neznamená, že se budete nudit, ba naopak. Výkon je cítit ve středním pásmu otáček, v těch vyšších už opadá. Zmínit ovšem musíme fakt, že v 6000 otáčkách Vás automat bez ohledu na zvolený režim utne a sám zařadí. Přenos kvaltů má na starosti výše zmíněná dvouspojková převodovka, která Vám díky pádlům pod volantem může ještě umocnit sportovní jízdu, řadí plynule, bez škubání či nějaké velké prodlevy. Její občasnou svéhlavost, jak už to u automatických převodovek bývá, nemá cenu ani zmiňovat, je to přece jen počítač, který nemůže počítat s vašim dalším krokem.

Co se podvozku týče, troufám si říci, že tohle je nejsilnější stránka Fastbacku. V přídi vozu se nachází zavěšení McPherson a vzadu víceprvková náprava, která je díky paketu N-Line tužší, stejně tak i karoserie. Je to však dvousečná zbraň, neboť je sice krásně agilní, ale mírně se to promítne na komfortu. Auto v zatáčkách krásně sedí, drží stopu – nedotáčivost se projevuje až na poslední chvíli, řízení je citlivé, přesné a tedy i zábavné.

Zde však musím udělit jednu výtku, při prudkém brzdění před zatáčkou sebou totiž začne vůz házet do stran a po delší sportovní jízdě začnou brzdy přehřátím vadnout, ale není to žádné sportovní náčiní, takže odpuštěno. Dalo by se říci, že působí lehce poddimenzovaně. Odpárat Fastbacku nemůžeme ani razantní hluk od kol, který Vás může po delší cestě štvát.

Závěr

Pojďme si to tedy shrnout. Model Fastback v paketu N-Line je skvělým kompromisem mezi sportovním „Nkem“ a obyčejnou „ítřicítkou“. Je stylový, dynamický, ale i úsporný a pohodlný, když tedy tohle všechno smícháme dohromady, tak Vám i zdánlivě obyčejné nové auto dokáže na tváři vykouzlit neobyčejný rohlík.

Klady

Skvělá ergonomie
Elegantní vzhled
Skvělý podvozek
Dobré jízdní vlastnosti

Zápory

Špatný výhled vzad
Odhlučnění od kol
Vysoká pořizovací cena

Motor
Hodnocení 88%
Převodovka
Hodnocení 90%
Podvozek
Hodnocení 90%
Zpracování
Hodnocení 83%
Praktičnost
Hodnocení 75%