Jochen Rindt – mistrem světa až po smrti!

Hlavní hrdina našeho (ač nešťastného) příběhu patřil bezesporu k jedním z nejlepších pilotů v historii Formule 1. Bohužel však zemřel příliš mladý, a to po pouhých pěti odjetých sezónách v královské okruhové kategorii. Pojďme na tohoto ambiciózního Němce zavzpomínat trochu konkrétněji.

Ač Jochen (celým jménem Karl Jochen Rindt) závodil většinu času pod rakouskou závodní licencí a v Rakousku vyrůstal, narodil se za války (18. dubna 1942) v německém Mainzu (u Frankfurtu nad Mohanem) a celý život měl německé občanství. Jeho rakouská matka a německý otec však v roce 1943 zahynuli při bombardování, a tak se jej ujali jeho rakouští prarodiče, po kterých později zdědil kořenářský obchod. Tím tehdy problémovému Jochenovi opadla starost o peníze a mohl tak bez problému financovat svou vášeň – závodění!

Nejdříve začal závodit na motorkách, v rally a cestovních vozech, později však přišel progress a v roce 1963 se posadil do Formule Junior, ze které hned další rok přesedlal do Formule 2 a nakonec až do královské F1. Už ale v F2 si Jochen s vozem Brabham BT10-Cosworth vydobyl velmi dobré jméno (porazil například i Jima Clarka) a nic nebránilo tomu vstoupit do Formule 1. Tam debutoval 23. srpna 1964 při závodu v domácím prostředí Rakouska, kde dostal možnost si díky výsledkům v F2 jednorázově vyzkoušet královský monopost Brabham. Závod však nedokončil kvůli technické závadě. Na sezónu 1965 podepsal smlouvu se stájí Cooper, kde působil ještě nepříliš úspěšné tři sezóny, s výjimkou roku 1966, kde Jochen dokončil šampionát na skvělém třetím místě. V roce 1965 ale také závodil v Le Mans, kde dokonce vyhrál s Fordem GT40. Rok 1968 přinesl návrat do formule Brabhamu. Skutečné úspěchy ale přišly až poté, co v roce 1969 nahradil tragicky zesnulého Jima Clarka ve stáji Lotus a vyjel si tak čtvrté místo v šampionátu.

Pak ale přišla ona osudná sezóna 1970, ve které Jochen skutečně dominoval. S novým Lotusem 72 vyhrál pět závodů, a když přišel závod v Monze, Jochen se rozjel naplno do kvalifikace. Díky technické závadě ale havaroval a po nárazu do bariéry bohužel  při cestě do nemocnice svým zraněním podlehl.

I když byl v průběžném pořadí šampionátu za Jochenem v závěsu Jackie Ickx, přesto se mu na něj nepodařilo dotáhnout bodový náskok a Jochen tak posmrtně získal titul mistra světa. Tím se stal jediným závodníkem Formule 1, který se stal šampionem až po své smrti. Paradoxně Jochen své manželce díky smrti Bruce McLarena a Pierse Courage slíbil, že pokud vyhraje titul mistra světa, bude sezóna 1970 jeho poslední. Zemřel 5. září 1970 v pouhých 28 letech. Druhým paradoxem bylo, že byl Lotus 72 tak rychlý, že o něm Jochen prohlásil, že se v něm buď zabije nebo se stane mistrem světa. Bohužel měl pravdu v obou případech…

Z celkových 62 startů během pěti sezón v F1 vyhrál Jochen 6 závodů, 13x stanul na stupních vítězů a 10x startovat z pole position. 

Kdo ví, kde by Jochen Rindt byl, kdyby nezahynul a ve své kariéře by pokračoval dál. Tak či tak, budete jistě souhlasit, že i přes jeho krátkou kariéru je to právem dodnes jeden z nejlepších jezdců, kteří prošli závody Formule 1.