Hororová nehoda Tetsuya Ota na Fuji Speedway roku 1998

3. května roku 1998 hostil okruh pod horou Fuji japonskou závodní sérii cestovních vozů JGTC. Už před závodem panovaly na trati opravdu náročné podmínky a bylo předem jasné, že hustý déšť, voda na dráze a velmi špatná viditelnost znesnadní všem závodníkům na startu průběh tohoto závodu. Tyto aspekty s už ustávajícím deštěm zapříčinily start závodu za safetycarem, který však i za tak extrémních podmínek jel v druhém kole po cílové rovince zhruba 150 km/h. Úkol zněl jasně – dostat za pomocí aut alespoň nějakou vodu z dráhy. Když se safetycar blížil ke konci rovinky, začal pochopitelně zpomalovat. To však způsobilo řetězovou reakci…

V zadní části pole jedoucí Tomohiko Sunako po sešlápnutí brzdového pedálu se zablokovanými koly narazil do zadní části Porsche GT2 Kaora Hoshina. Sunaka naráz odmrštil do bariéry. Díky špatné viditelnosti o několik řad dále jedoucí Tetsuya Ota nestihl včas reagovat, sešlápl brzdu a jeho Ferrari F355 Challenge narazilo nádrží v přední části vozu do Sunakového Porsche RSR. Oba vozy se ihned ocitly v plamenech. Porsche však nehořelo tolik a Sunako se i se zlomenou nohou dokázal dostat z vozu.

Tetsuya Ota už takové štěstí neměl. Jeho F355 se během desetiny sekundy ocitla v plamenech úplně celá, samozřejmě včetně kokpitu. Pro Tetsuyu pak začalo minutu a půl trvající peklo.

Nikdo z ostatních závodníků však i přesto nezastavil, až na jediného, v Mazdě RX-7 jedoucího Shiniciho Yamaji. Ten se okamžitě chopil hasicího přístroje a nakonec se mu podařilo dostat plameny pod kontrolu. S traťovým maršálem pak vyprostili popáleného Ota, který byl stále při vědomí. Když jej traťový maršál položil zády na zem, jeho roztavené plexi se samozřejmě propadlo dovnitř helmy a tedy do tetsuyového obličeje. Ten se i přes extrémní bolesti pokusil vstát, ale s příšernými bolestmi a otrávený žhavými plyny se pokus nepovedl.

Tetsuya byl naložen do ambulance a s popáleninami třetího stupně (především na obličeji a krku) převezen do nemocnice, kde musel podstoupit několik operací, včetně plastiky.

Závod se pořadatelé rozhodli pouze zkrátit z původních 67 kol na 51. Přes neprostupnou mlhu ale znova startovat nebylo možné a tak se po dlouhém čekání v 17:00 rozhodli organizátoři závod úplně zrušit. Jelikož se nehoda stala ve druhém kole, podle federace FIA závod vlastně vůbec nezačal, jelikož pro platný výsledek je zapotřebí odjet minimálně kola tři.

Tetsuya Ota po nehodě částečně ochrnul na pravou horní končetinu a musel se vzdát závodní kariéry.

Paradoxem pak je fakt, že byl sám Tetsuya (a několik dalších závodníků) nakonec za nehodu popotahován soudy. Televizní společnost totiž žádala po vedení okruhu náhradu škody v přepočtu cca 50 milionů korun. Vedení okruhu se spolu s japonskou automobilovou federací snažila shodit vinu na samotné závodníky a lživými oficiálními zprávami ze sebe vinu setřepat (například to, že oheň uhasil jeden z maršálů do půl minuty, ač videozáznamy dokazují opak).

Až po více než pěti letech táhnoucího se sporu soud rozhodl ve prospěch závodníků a stanovil jasný verdikt. Nedbalost ze strany okruhu – konkrétně nedostatečné zabezpečení, nedostatečné vybavení okruhu a nedostatečně proškolení traťoví maršálové.