Jawa 750 – legenda na čtyřech kolech

Se společností Jawa si každý jistě hned spojí motocykl a mnoho z vás jistě nějaký ten kousek mělo či stále ještě má ve stodole. Věděli jste však, že Jawa kromě motocyklů dělala také zbraně a automobily?

V tomhle článku ovšem nechceme rozebírat historii ani vznik značky samotné, o tom možná později. Dnes se totiž chceme zaměřit na jeden z automobilů, který se zrodil v její továrně.
Nebyl to však vůz jen tak ledajaký, nýbrž automobil, jehož sláva hvězd se dotýká! Jak již napovídá sám nadpis našeho článku, bavíme se o automobilu Jawa 750.

Model 750 má na svědomí Ing. František Janeček a ve 30. letech minulého století byl automobil opravdovou klasou, jenž drtila konkurenci v klání 1000 mil československých.
Přesně pro tuto příležitost byl stroj v roce 1935 v továrně v Kvasinách zkonstruován, jednalo se však o pouhých šest kusů, které byly vyrobeny ve dvou variantách. Tři vozy měly dvousedadlovou karoserii roadster, zbylé kusy byly jako dvousedadlové kupé. Karosérie tohoto vozu je tak elegantní, že ne nadarmo se o něm vypráví, jako o nejkrásnějším voze, jenž byl kdy v Československu zkonstruován.

Sportovní automobil pod kapotou skrývá kapalinou chlazený dvoudobý dvouválcový motor o objemu 745 cm3 jehož výkon činní 18,5 kW (26 koní) umístěný napříč za přední poháněnou nápravou. Měl třístupňovou převodovkou a dosahoval maximální rychlosti 110 km/h. Hmotnost ,,sedmsetpadesátky“ činní 705 kg u verze kupé, roadstery pak byly lehčí o 5 kg.

Československá Mille Miglia

Italský závod Mille Miglia je považován za nejtěžší závod všech dob a jeho vznik se datuje až do roku 1927. Název Mille Miglia znamená 1000 mil a přesně tímto závodem se o šest let později inspiroval i československý autoklub. První podnik 1000 mil československých u nás odstartoval 10. června 1933. Důvod založení závodu byl prostý, a sice možnost prezentovat sériově vyráběné vozy té doby a také tomu do jisté míry přispěla změna zákona o rychlostních limitech z roku 1910. Nově se totiž od června 1932 mohlo ve městech jezdit 35 km/h a na okresních silnicích žádné rychlostní limity pro motocykly a automobily neplatily.

Jawa se tohoto závodu měla zúčastnit již v roce 1934 s prvním modelem 700, avšak kvůli technickým problémům s dvoulitrovým dvoudobým čtyřválcem však na poslední chvíli účast odřekla. Připravení jezdci se ovšem nehodlali vzdát a požádali Jawu o náhradu, aby se klání mohli zúčastnit. Janečkova továrna jezdce vyslyšela a dodala jim podvozky, připravené karosérie a dvouválce s objemem pod 750 cmve dvou verzích – kupé a roadster. Vést závod 1000 mil přes Československo není jen tak, proto vedl přes Prahu, Kolín, Německý Brod, Jihlavu, Velké Meziříčí, Brno, Břeclav, Bratislavu a zpět, což piloti absolvovali hned dvakrát, bez přestávky a za plného provozu! Kupé ve složení Kaiser – Kronberger si počínalo excelentně a posádka s ním obsadila druhé místo v kategorii uzavřených vozidel do 750 cm3. Naopak roadster pilotován posádkou Vitvar – Pánek dlouhou dobu vedla, ale po první obrátce v Bratislavě zadřela klikovou hřídel a soutěž pro ně skončila. To však pro Františka Janečka bylo vodou na mlýn a díky tomuto výsledku se rozhodl speciálně na toto klání zkonstruovat onu 750.

Přes závod se v roce 1934 přehnal černý stín, při tréninku totiž zahynul Petr Mucha na silnici blízko Čáslavi, kde má dodnes pomník.

Následoval rok 1935 a Jawa přivezla na start v Opletalově ulici v Praze své majestátní kousky. Startovalo se v odpoledních hodinách a značná část závodu se pak jela potmě. Že šlo o opravdu náročný závod nevypovídá jen délka závodu, ale také povrch, cesty v té době nebyly kdovíjaké a v úseku od Malacek do Bratislavy dokonce automobily brázdily šotolinovou cestou. O pár chvil později už se společnost raduje z trojitého vítězství na jehož čele a stupínku nejvyšším stanuli pánové Kaiser – Kronberger, jenž si v roce minulém odvezli stříbro. Závod prosvištěli průměrnou rychlostí 83,7 km/h. Společnost Jawa, jejíž automobily v tomto závodě vyhrály kategorii ,,sedmsetpadesátek“ získala také prestižní cenu prezidenta republiky pro nejúspěšnější tým. Závod pod záštitou tehdejšího prezidenta Tomáše G. Masaryka byl však po roce 1935 zrušen z důvodů velké havárie. Vzkříšení tohoto slavného závodu přišlo v roce 2007 zásluhou bývalého závodníka Miroslava Krejzy.

Určitě se Vám honí hlavou, co se s automobily Jawa 750 stalo. To je dodnes opředeno záhadou a jediné, co se ví, je, že se dochoval jeden jediný kousek.

Milionová renovace!

Národní technické muzeum v Praze  v roce 1992 získalo torzo Jawy 750 ve velmi špatném stavu a o 9 let později zahájila složitou a velmi nákladnou renovaci, která byla dokončena 15. června 2005.

Dle našich informací je k vidění ještě jeden zrenovovaný kousek tohoto modelu v provedení roadster a to v novopackém Auto-Moto Museu. Zda jde o repliku, či originál však bohužel nevíme.